Pāriet uz galveno saturu
Risinājumi uzvedības maiņai
  • Darba videi
  • METODOLOĢIJA
  • Lasītava
  • Programma KiVa
  • Bezmaksas resursi
  • Instrumenti
    • Draudzīgai klasei
    • Kā izprast uzvedību?
  • E-veikals
  • Kontakti

Bērns stundās neklausās

30. sept. 2025
Sociālajos tīklos parādās aizvien vairāk izmisušu vecāku saucieni pēc padomiem, ko darīt, ja bērns stundās neklausās un attiecīgi mājās sanāk izņemt mācību vielu atkārtoti. 
Tādos gadījumos pirms pārmetumiem bērnam ir vērts pievērst uzmanību daudziem aspektiem un tostarp vienai mazāk skartai niansei:
  1. vai bērnam gadījumā nav paaugstināts dzirdes jutīgums? Ja bērns labi dzird skaņas no atāluma (arī vecāku sarunas, ja viņam traucē lieki trokšņi mājas vidē, viņam skolā var būt dubulta un pat daudzkārša sensorā slodze, kas var novest pie strauja noguruma un pat uzvedības problēmām. Šiem bērniem parasti ir laba uzvedība pirmajā dienas pusē ar tendenci pasliktināties ar katru skolā pavadīto stundu.

Lasīt tālāk »

Kas ir cieņpilna saskarsme un kā to mācīties?

25. sept. 2025, Nav komentāru


Kas atšķir cieņpilnu saskarsmi no tādas, kas vērsta uz izslēgšanu, pazemošanu vai cita veida emocionālu vardarbību? Cieņpilna saskarsme sākas ar rūpēm par visiem iesaistītajiem - nevis runāt tikai par sevi, bet ieklausīties citos, nevis uzsvērt citu kļūmes, bet ievērot un izcelt viņu talantus. Atbalstīt, nevis izsmiet. Atcerēties pateikt "paldies".

Lasīt tālāk »

Ja bērns uzvedas šausmīgi tieši vecāku klātbūtnē...

10. sept. 2025, Nav komentāru

Kāpēc mazi bērni grūstās? Ko darīt, lai bērns pārtrauktu sist citus, it īpaši vecāku klātbūtnē?
Viens izskaidrojums ir bieži lasīts - tas, ka bērns uzvedas ideāli, ja vecāku nav tuvumā, bet šausmīgi - līdzko viņi ierodas (vienalga, vai pie vecvecākiem vai pirmsskolā), esot laba zīme, kas signalizē, ka bērni mammas vai tēta klātbūtnē jūtas psiholoģiski droši, lai parādītu savu trauksmi, arī aizvainojumu par viņu prombūtni un visu citu notikušo. Par to ir daudz rakstīts grāmatās un rakstos, stāstīts semināros, tāpēc paskatīsimies uz šo jautājumu nedaudz no citas puses. 

Lasīt tālāk »

Kā saliedēt konfliktējošu klasi?

1. sept. 2025, Nav komentāru



Skolā ir vismaz divu veidu mācīšanās – tiešā un netiešā. Tiešā ir stundu plāni, bet paralēli mēs mācāmies dzīvi – mēs skatāmies, ko ciena, ko neciena, ko respektē, ko izstumj konkrētajā grupā.

Tas ir labs jautājums - ko īsti iemācās jaunieši starpbrīžos, gaiteņos, WC, garderobēs, ēdnīcā? Diemžēl daudzi iemācās, ka pasaule ir vardarbīga, nedraudzīga vieta. Citi iemācās, ka uz pieaugušajiem nevar paļauties. Citi, ka uzvar tas, kurš kliedz visskaļāk. Ja nesitīsi pirmais, piekaus tevi… Ka pieaugušie paši nepilda tos noteikumus, kurus uzliek citiem utt.

Un lai gan mēs negaidām, ka bērni paši iemācīsies ģeometriju, gramatiku, pat ģeogrāfiju ar apmaldīšanās paņēmieniem, mēs kaut tā sagaidām, ka viņi iemācīsies saskarsmes prasmes, vienoties par ļoti sarežģītiem ģeopolitiskiem jautājumiem. Pozitīvs skolas klimats māca būtiskākās karjeras prasmes dzīvē – uzticēties kolēģiem, deleģēt, paļauties, sniegt pozitīvu un negatīvu atgriezenisko saiti. Tam nepieciešams emocionālais briedums.

Idejas klases saliedēšanai

Lasīt tālāk »

Atgriešanās skolā pēc bulinga pieredzes. Kā vecāki var palīdzēt bērnam, iesaka speciāliste

18. aug. 2025, Nav komentāru
rc34.jpg

Artis Gulbis/LSM.lv

Autori: Līga Bērziņa (Uzvediba.lv vadītāja, pedagoģe, LSM autore)

Atzīsim – skolas sākumu ar prieku negaida gandrīz neviens, bet ir bērni, kuri nevēlas atgriezties skolā daudz vairāk nekā citi. Tie ir bērni, kuri ir piedzīvojuši bulingu, izolēšanu vai citus pāridarījumus. Daudzi cer, ka vasara būs pietiekama ilga, lai dzīve sāktos kā no jaunas lapas, tomēr realitātē tas ir iespējams tikai ar nopietnu pieaugušo iesaisti un plānošanu. Pagātnes sāpīgie notikumi nekur nepazūd. Vēl vairāk – sākoties jaunajam mācību gadam, pēc pirmajām mierīgajām nedēļām senie uzvedības modeļi klasē nereti atjaunojas ar vēl lielāku spēku.

Lasīt tālāk »

Mainot savu uzvedību, mainīsies arī bērna uzvedība

22. jūl. 2025, Nav komentāru


Lai mainītu bērna uzvedību, jāmainās pieaugušo uzvedībai
– tā ir viena no galvenajām atziņām, kuru laika gaitā apgūst vecāki un pedagogi, kuriem izdodas panākt pozitīvas izmaiņas bērna uzvedībā. Mums jāsāk pašiem ar savas uzvedības, savu paradumu maiņu. Un izrādās, tas nemaz nav tik vienkārši.

Lasīt tālāk »

Sliktas atzīmes liecībā… Speciālistes ieteikumi, kā vecāki var palīdzēt bērnam

2. jūl. 2025, Nav komentāru
pfl3.jpg

Artis Gulbis/LSM.lv

Autori: Līga Bērziņa, uzvediba.lv vadītāja, pedagoģe, LSM autore

Decembra beigas ir ļoti saspringts laiks daudzās mājās, jo skolās tiek paziņoti pusgada novērtējumi, bet ne vienmēr tie sakrīt ar vecāku gaidām.

Lasīt tālāk »

Pedagoģe: Bērns nevēlas iet uz skolu? Tas var būt signāls par nopietnām problēmām

2. jūl. 2025, Nav komentāru
ph02.jpg

Artis Gulbis/LSM.lv

Autori: Līga Bērziņa, uzvediba.lv vadītāja, pedagoģe, LSM autore

Pēc svētku brīvdienām nereti gan bērniem, gan vecākiem nav viegli noskaņoties mācību darbam. Iespējams, arī jūsu skolas laika pieredze nebija pārāk spoža, tāpēc nav viegli ar bērnu runāt par nepieciešamību atgriezties skolas solā. Taču bērna nevēlēšanās iet uz skolu var būt ne tikai "slinkums" vai "atpūtas režīms". Tas var būt signāls par nopietnām problēmām, piemēram, vardarbību, konfliktiem, psiholoģisku spiedienu no toksisku grupu puses skolā, grūtībām mācību procesā utt. Vecāku galvenais uzdevums ir drošā veidā runāt ar bērnu, nenoniecinot viņa emocijas un neapšaubot viņa teikto, pirms nav noskaidrots, kas patiesībā notiek.

Lasīt tālāk »

Sāncensība starp māsām un brāļiem

1. jūl. 2025, Nav komentāru


Mēs gribētu, lai mūsu bērni vienmēr priecātos viens par otru. Cik skaisti būtu dzirdēt: “Apsveicu tevi ar uzvaru!” Nevis: “Tas nav godīgi! Tu šmaucies!” Mēs gribētu, lai viņi konfliktus atrisina diplomātiskā ceļā, nevis plēšot viens otra mantas. Vai kliedzot. Vai sitot. Kad strīdi sasniedz augstāko intensitāti, mēs sākam domāt – ko gan mēs esam darījuši nepareizi? Kā mūsu lolotie un mīlētie bērni var būt tik neganti?

Lasīt tālāk »

Kā trenēt bērnu (un savu) pacietību?

19. jūn. 2025, Nav komentāru

Ja bērns nespēj pabeigt zīmējumu, ja pārtrauc draugu stāstījumu, ja impulsīvi metas darbos pirms instrukciju noklausīšanās, iespējams, viņam būs izaicinājumi nākotnē gan skolā, gan arī karjerā. Ne velti, ir latviešu tautas pasaka par balodi ar viņa „...protu, protu...”

Labā ziņa – pacietība ir kā muskuļi – tie ir trenējami un tie ir jātrenē. Ja vecākiem ir grūti pašiem uztrenēt bērnus, to izdarīs skolā un, diemžēl, nereti tas notiek ar visnotaļ nežēlīgām metodēm.

Kā to izdarīt?

Lasīt tālāk »

Ja bērns aizmet dāvanas pa gaisu...

17. dec. 2024, Nav komentāru


Dāvināšanas laiks daudzām ģimenēm būs īsts pārbaudījums - tas brīdis, kad bērns izpako dāvanas,  pasaka – Es to negribu!, Kas tas par mēslu!, sataisa histēriju vecāku un viesu priekšā. Vai aiziet, aizcērtot durvis.

Šajos svētkos tas var būt dubulti grūti, it īpaši, ja vecāki dosies tur, kur ikdienā izvairās doties - ir pienākumi pret radiem, draugiem. Tad tā nav kā došanās svinēt, bet kā uz eksāmenu. Jā, sarežģīti. It īpaši, ja jūtams sociāls spiediens – būt laimīgai, draudzīgai, skaistai Instagram ģimenei.

Bet ir bērni, kuri pamana vecāku spriedzi un to atspoguļo desmitkārtīgi, ir bērni, kuriem nav robežu savās prasībās. Jā, ir arī vienkārši izlaisti bērni...

Nesaņemt gaidīto. Kāpēc reizēm tas ir tik svarīgi attīstībai?

Ziemassvētki ir brīnumu laiks, un daudzas ģimenes sāk brīnumiem gatavoties laicīgi. Raksta vēstules salavečiem, liek zem spilveniem vai kā savādāk nodod ziņu. Sākas skaistais gaidīšanas laiks.

Tā ir dzīve - ne vienmēr mēs saņemam gaidīto. Vilšanās - tā ir dzīves sastāvdaļa, un šī vilšanās mūs veido par nobriedušām personībām. 

Lai cik sāpīgi nebūtu vecākiem skatīties uz bērnu skumjām, bērniem ir jāpiedzīvo sajūta, ka ne visi sapņi piepildās, ne viss, ko esi iedomājies, ir īstenojams. Ir vecāki, kam tas ir neizturami, un tāpēc viņi nolasa katru bērna vēlmi no viņu acīm, kas rezultējas ar to, ka bērns pat nav iemācījies būt kontaktā ar sevi, formulēt savus sapņus, trenēt gribasspēku, lai uz tiem aizietu. Kas rezultējas ar vēl lielāku trauksmi, depresiju, uzvedības problēmām utt.

Lasīt tālāk »

Kā padarīt personāla atlasi autismam draudzīgu?

2. okt. 2024


Ierastās personāla atlases metodes ir izstrādātas neiroloģiski tipisku amata kandidātu sasniegšanai, atstājot neiroatšķirīgos cilvēkus nelabvēlīgā pozīcijā. Aptuveni 80% cilvēku ar autismu nav nodarbināti (Autism Europe, 2024). Daļai  cilvēku ar autismu patiešām ir smagi funkcionēšanas ierobežojumi un nav nepieciešamo darbspēju, tomēr ir skaidrs, ka pašreizējās personāla atlases stratēģijas nesasniedz šo demogrāfisko grupu. Autism Europe norāda, ka ar bezdarbu nesamērīgi bieži saskaras arī cilvēki ar autismu, kuru izglītības līmenis ir virs vidējā. Tāpat arī ASV statistika liecina, ka 85% (!!!) cilvēku ar autismu, kuriem ir vismaz vidējā izglītība, ir bezdarbnieki, turklāt daudziem no viņiem ir arī augstākā izglītība. Pat tie, kuriem ir doktora grāds, bieži vien ir iestrēguši zemu atalgotos darbos bez karjeras izaugsmes iespējām.

Lasīt tālāk »

Ja mans bērns dara pāri citiem bērniem

2. sept. 2024, Nav komentāru


Parasti vecākiem tas ir liels trieciens – uzzināt, ka pāridarītājs ir viņu bērns. It īpaši, ja bērns citās vidēs uzvedas priekšzīmīgi, mājās labi izturas pret brāļiem un māsām. Uztveriet to nopietni, jo vardarbība atstāj nopietnu iespaidu uz visiem. Arī pāridarītāju.

Šādos brīžos ir vērts atcerēties, liela nozīme ir tam, kādā vidē un kādu cilvēku klātbūtnē notikumi risinās. Attiecīgi ir jārēķinās, ka šie gadījumi neatrisināsies vienkārši - nereti mājās bērni apņemas uzvesties labi, bet šī apņemšanās izgaist līdzko bērns sper soli pāri klases slieksnim. Šādos gadījumos nozīmīga loma ir tieši pieaugušajiem skolā.

Nepieņemat situāciju tādu, kāda tā tiek pasniegta. Reizēm vecākiem ir noliegums, un viņi meklē vainīgos visur, tikai ne savā bērnā, bet reizēm vecāki uzreiz metas savu bērnu sodīt un pāraudzināt. Šajā brīdī pirmais solis ir patiešām dziļi ievilkt elpu un apkopot faktus par notiekošo. te var palīdzēt mūsu darba lapa "Kas notika" 


Kā bērni dara pāri?

Lasīt tālāk »

Kāpēc ir tik svarīgi veidot iekļaujošu darba vidi, tostarp cilvēkiem ar autismu

21. aug. 2024


Darbs ir nozīmīga cilvēku dzīves daļa, un darbavieta, kurā valda iekļaujoša un atbalstoša attieksme, var ievērojami uzlabot darbinieku labsajūtu un apmierinātību – ne tikai ar pašu darbu, bet ar dzīvi kopumā. Sajūta, ka darbavietā tiec novērtēts un cienīts, uzlabo pašvērtējumu, turklāt patiesi iekļaujošā darbavietā ir arī labāka kopējā atmosfēra, kas to padara patīkamāku visiem darbiniekiem. Šāda vide veicina lojalitāti uzņēmumam, kas savukārt motivē efektīvi veikt darba panākumus. Cilvēki ar autismu bieži tiek atstumti un sociāli izolēti, un viņu dzīvē iekļaujošai darbavietai, kas sniedz piederības sajūtu, var būt īpaši nozīmīga loma.

Lasīt tālāk »

Kā sēdināt bērnus klasē?

4. aug. 2024, Nav komentāru

Jautājums „Kur sēdēt?”, sagādā stresu daudziem bērniem ne tikai pirmajā klasē, bet arī vecāko klašu bērniem.  Šis pats jautājums "Kā sēdināt vai ļaut pašiem sasēsties?" nomoka arī pedagogus. 

Ja klase ir nezināma sarežģīta, ir vērts šo jautājumu pārdomāt rūpīgi - pētījumi rāda - ja bērni izvēlas paši, kur sēdēt, iespēja, ka viņi var traucēt darbu klasē pieaug pat trīsreiz nekā tad, ja vietu bērnam parāda pedagogs.  Iespējams, nosakot kārtību, pedagogs simboliski pasaka, ka viņš organizē vidi, atbild un rūpējas par to. Zināmā mērā arī ar to, ka bērni parasti piemeklē līdzīgi domājošos - tādu vietu un kompāniju, kas viņiem šķiet interesanta. Tomēr šīs intereses ne vienmēr sakrīt ar izglītības mērķiem. Piemēram, ja bērnam ir svarīgi taustes stimuli, viņš var pats piemeklēt blakussēdētāju, ar kuru grūstīties, un šie divi bērni traucēs darbu ne tikai viens otram, bet arī visai klasei. Ja bērni sāk bulijot, pāridarītāji visticamāk sēdīsies viens otram blakus.

Lasīt tālāk »

Kāpēc ir situācijas, kurās bērns vienmēr ir dusmīgs, bēdīgs, aizvainots?

13. jūl. 2024, Nav komentāru

Dusmošanās un strīdi ģimenēs nenotiek visā dienas garumā nemainīgā intensitātē. Ir laiki, telpas un situācijas, kurās strīdi uzjundī ar īpašu spēku. Un ir kopīgas aktivitātes un dienas laiki, kuros savukārt vienmēr ir miers. Kā strādāt ar situācijām, kuras izraisa strīdus un dusmas?

Lasīt tālāk »

Kā strādāt ar impulsivitāti?

10. jūl. 2024, Nav komentāru


Vasara ir lieliska, vai ne? Bet tā ienes arī pārmaiņas ikdienā, un ikvienas pārmaiņas rada satraukumu. Bieži vien tieši pārmaiņu laikā visvieglāk zaudēt vadību pār savām emocijām. Satraukums no vecākiem ceļo pie bērniem, un atkal apakaļ, līdz kādā no posmiem pārtop reakcijā – tas var būt dusmu izvirdums, pēkšņa raudāšana, aizvainojoši vārdi. Tas notiek acumirklī, mēs par nemanām, un bērns jau sācis kliegt un mest pa gaisu mantas.

Lasīt tālāk »

Apsaukāšanās un iesaukas? Tas nav tik vienkārši...

17. maijs 2024, Nav komentāru


Senajās ciltīs vārda došanai bija īpaša nozīme. Vārds pavadīs bērnu visu dzīvi, un katrai tautai ir īpaši rituāli, kā to izvēlas. Daudzviet lielākais sods bija vārda atņemšana, jo palikt bez vārda – tas nozīmēja palikt bez aizsardzības.

Tas, kā mūs uzrunā, veido mūs katru dienu, tas ietekmē mūs. Tāpēc, pievērsiet uzmanību, ja jūs sāk saukt savādāk. Esat īpaši vērīgi, ja savādāk sāk saukt jūsu bērnu gan pieaugušie, gan vienaudži, un iesauka "pielīp" lielākai grupai.

Protams, mīļvārdiņi ir viens, jo  uzrunājot tajā, mēs pasakām, ka šis cilvēks mums ir īpašs. Daudziem bērnībā ir bijusi iesauka, un citiem tā nāk līdzi arī pat pēc gadu desmitiem.

Lasīt tālāk »

Maldīšanās labirintā.

28. apr. 2024, Nav komentāru



Projekta "Perspective" ietvaros tika intervēti 15 pieaugušie (vecumā no 20 līdz 52 gadiem) ar autiskā spektra traucējumiem bez intelektuālās attīstības traucējumiem un funkcionālās valodas traucējumiem (t.i., ar Aspergera sindromu) par viņu darba pieredzi, vajadzībām darbavietā un nākotnes vēlmēm attiecībā uz nodarbinātību, kas var būt ļoti sarežģīta, jo trūkst būtiski nepieciešamo pielāgojumu.

Lasīt tālāk »

Kā palīdzēt sev un bērnam neizdegt?

4. apr. 2024, Nav komentāru


Šoziem mums visapkārt tik daudz cilvēku ir izdeguši. Ziema, kura prasījusi vairāk spēka nekā varam dot, ir beigusies, bet izdegums ir palicis... Kā šajā saspringtajā laikā atjaunot spēkus, kā neizdegt pašiem un palīdzēt bērniem būt pret sevi saudzīgiem?

Lasīt tālāk »

Ielādēt vēl

Jaunākie ieraksti

  • Bērns stundās neklausās
    30. sept. 2025
  • Kas ir cieņpilna saskarsme un kā to mācīties?
    25. sept. 2025
  • Ja bērns uzvedas šausmīgi tieši vecāku klātbūtnē...
    10. sept. 2025
  • Kā saliedēt konfliktējošu klasi?
    1. sept. 2025
  • Atgriešanās skolā pēc bulinga pieredzes. Kā vecāki var palīdzēt bērnam, iesaka speciāliste
    18. aug. 2025
  • Mainot savu uzvedību, mainīsies arī bērna uzvedība
    22. jūl. 2025
  • Sliktas atzīmes liecībā… Speciālistes ieteikumi, kā vecāki var palīdzēt bērnam
    2. jūl. 2025

Meklēt

Populārākie ieraksti

Bērns zog naudu no vecākiem 
9. februāris, 2020

Kā mācīt bērnam lasīt 
22. augusts, 2019

Kā trenēt bērnu (un savu) pacietību?
12. augusts, 2019

Apsaukāšanās un iesaukas? Tas nav tik vienkārši...
5. maijs, 2019

Kā stiprināt bērna pašapziņu?
10. februāris, 2019

Pirkumu grozs

Pirkumu grozs ir tukšs.

  • Draudzīgai klasei
Galerija
Biežākie jautājumi
Noteikumi

© OUT LOUD SIA 2024 Visas tiesības rezervētas