Kāpēc ir situācijas, kurās bērns vienmēr ir dusmīgs, bēdīgs, aizvainots?
Kā strādāt ar impulsivitāti?
![](https://site-428788.mozfiles.com/files/428788/medium/Apstadinat_laiku-01.jpg)
Apsaukāšanās un iesaukas? Tas nav tik vienkārši...
Senajās ciltīs vārda došanai bija īpaša nozīme. Vārds pavadīs bērnu visu dzīvi, un katrai tautai ir īpaši rituāli, kā to izvēlas. Daudzviet lielākais sods bija vārda atņemšana, jo palikt bez vārda – tas nozīmēja palikt bez aizsardzības.
Tas, kā mūs uzrunā, veido mūs katru dienu, tas ietekmē mūs. Tāpēc, pievērsiet uzmanību, ja jūs sāk saukt savādāk. Esat īpaši vērīgi, ja savādāk sāk saukt jūsu bērnu gan pieaugušie, gan vienaudži, un iesauka "pielīp" lielākai grupai.
Protams, mīļvārdiņi ir viens, jo uzrunājot tajā, mēs pasakām, ka šis cilvēks mums ir īpašs. Daudziem bērnībā ir bijusi iesauka, un citiem tā nāk līdzi arī pat pēc gadu desmitiem.
Maldīšanās labirintā.
Kā palīdzēt sev un bērnam neizdegt?
Šoziem mums visapkārt tik daudz cilvēku ir izdeguši. Ziema, kura prasījusi vairāk spēka nekā varam dot, ir beigusies, bet izdegums ir palicis... Kā šajā saspringtajā laikā atjaunot spēkus, kā neizdegt pašiem un palīdzēt bērniem būt pret sevi saudzīgiem?
Būt "citādajiem".
Ko tas patiesībā nozīmē? Vai tas nozīmē domāt, uzvesties ne tā, kā to dara citi cilvēki? Bet varbūt tas ir vienkārši būt TIEM, KAS ESAM, un pieņemt to – bez aizspriedumiem, diskriminācijas vai salīdzinājumiem. Tas būtu loģisks, jēgpilns veids, kā uz savu citādību raudzīties. Taču mēs redzam, ka joprojām pastāv spēcīga sociālā stigma, kas izriet no zināšanu trūkuma, nepareiziem priekšstatiem un vispārinājumiem par cilvēkiem ar autismu.
Kā vērtīgi pavadīt laiku, kura ir tik daudz?
![](https://site-428788.mozfiles.com/files/428788/medium/Pastaiga_parka-uzvediba-lv-1.jpg)
Kā vērtīgi pavadīt laiku, kura ir tik daudz? Kā pārlaist lietainu dienu mājās? Mums ir idejas! Uzvedība.lv bezmaksas resursu sadaļā varat atrast daudz noderīgu materiālu, kas palīdzēs piepildīt dienas ar jautrām un vērtīgām nodarbēm!
Kā nomierināties?
![](https://site-428788.mozfiles.com/files/428788/medium/Nomierinaties_pasam-02-1.jpg)
Jūs droši vien esat pamanījuši, ka liela daļa mūsu spēļu ietver ieteikumus, kā nomierināties krīzes situācijās. Pirms rīkoties, pirms pateikt ko tādu, ko nemaz negribas teikt, labāk veltīt brīdi, lai atgūtu līdzsvaru. To var darīt dažādos veidos, un daudzi no tiem atrodami mūsu „Dusmu kontroles spēlē” un spēlē „Mācīties. Draudzēties. Spēlēties.”
Kāpēc jākārto mantas?
![](https://site-428788.mozfiles.com/files/428788/medium/Nekartiga_istaba-01.jpg)
Pieaugšana
![](https://site-428788.mozfiles.com/files/428788/medium/Viesmile_uzvedibav-2.jpg)
Ir dzīves posmi, kuros ierakstīta neziņa un vientulība, bailes par nākotni, šaubas par sevi. Tie ir pārejas posmi no vienas vides uz citu, posmi, kuros mūsu lomas mainās, kuros esam ne gluži te, ne tur, bet kaut kur pa vidu.
Vai zinājāt, ka var iemācīties arī šķirties?
![](https://site-428788.mozfiles.com/files/428788/medium/Berns_bernudarza-01-1.jpg)
Lai gan tas ir lielākais izaicinājums maziem bērniem, kuri tikko uzsākuši bērnudārza gaitas, grūtības var būt arī vecākiem bērniem un pašiem pieaugušajiem.
Lai bērni vienkāršāk šķirtos no mums, ir vērts iemācīt bērniem
vairākas lietas:
- vecāki vienmēr ir. Arī tad, kad
viņus neredz.
- vecāki vienmēr
atgriežas
- vecākiem nekas slikts nenotiks, kamēr viņi būs prom
Pedagogu favorītisms – īpaši smalka vardarbības forma
Esam daudz runājuši par bērnu savstarpējo vardarbību, par bērnu vardarbību pret pedagogiem, bet šodien vēlējos aktualizēt kādu īpaši postošu vardarbības formu – pedagogu favorītismu.
Reti kura vardarbības forma ir tik postoša un demoralizējoša kā šī, un sāpes bērnam par netaisnību var saglabāties ilgus gadus, pat visu mūžu. Favorītisms sākas ar to, ka pedagogs izvēlas kādu mīļāko bērnu vai mīļākos bērnus. Atsevišķos gadījumos tā varētu būt arī kāda grupa, piemēram, zēni vai meitenes.
To redz retorikā – kāds bērns tiek īpaši slavēts, bet citu identiski sasniegumi tiek ignorēti vai pat noniecināti, viņš var brīvi staigāt pa klasi, lietot viedierīcas stundas laikā, kamēr citiem par šādu pašu pārkāpumu tiek aizrādīts utt.
Erasmus+ Programmas 2021-2027 projekta Nr. KA220-YOU-000029126 "Independence way" ietvaros ir izstrādāti vairāki video par izaicinājumiem, ar kuriem ikdienā sastopas cilvēki ar funkcionāliem traucējumiem, piemēram, pārvietošanos nepazīstamā vidē
![](https://site-428788.mozfiles.com/files/428788/medium/logo-01-8.png)
![](https://site-428788.mozfiles.com/files/428788/medium/logo-01-7.png)
![](https://site-428788.mozfiles.com/files/428788/medium/logo-01-6.png)
Erasmus+ Programmas 2021-2027 projekta Nr. KA220-YOU-000029126 "Independence way" ietvaros ir izstrādāti vairāki video par izaicinājumiem, ar kuriem ikdienā sastopas cilvēki ar funkcionāliem traucējumiem, piemēram, modinātāja signāla sadzirdēšanu
![](https://site-428788.mozfiles.com/files/428788/medium/logo-01-4.png)
Erasmus+ Programmas 2021-2027 projekta Nr. KA220-YOU-000029126 "Independence way" ietvaros ir izstrādāti vairāki video par izaicinājumiem, ar kuriem ikdienā sastopas cilvēki ar funkcionāliem traucējumiem, piemēram, grūtībām atšķirt traukus
Mēs redzam globāla mēroga panākumus tādām platformām kā Ričarda Brensona "Made by Dyslexia", kur viņš ne tikai no jauna veido sarunu par disleksiju (neiroatšķirības ir, piemēram, uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroms (UDHS), autisms, disleksija un dispraksija), bet arī sniedz ieteikumus izglītības jomai un uzņēmumiem. Kāpēc tā ir izraisījusi rezonansi pasaules mērogā? Tāpēc, ka viņš godīgi stāsta savu stāstu, pētot, kā izveidojies par cilvēku, kāds viņš ir šodien. Vienkārši un skaidri, ar unikālu pieeju. Šāda pieeja "atver durvis" pārmaiņām gan izglītībā, gan arī darba tirgū.