Pāriet uz galveno saturu
Risinājumi uzvedības maiņai
  • Darba videi
  • METODOLOĢIJA
  • Lasītava
  • Programma KiVa
  • Bezmaksas resursi
  • Instrumenti
    • Draudzīgai klasei
    • Kā izprast uzvedību?
  • E-veikals
  • Kontakti

Sliktas atzīmes liecībā… Speciālistes ieteikumi, kā vecāki var palīdzēt bērnam

2. jūlijs, 2025 pl. 11:37, Nav komentāru
pfl3.jpg

Artis Gulbis/LSM.lv

Autori: Līga Bērziņa, uzvediba.lv vadītāja, pedagoģe, LSM autore

Decembra beigas ir ļoti saspringts laiks daudzās mājās, jo skolās tiek paziņoti pusgada novērtējumi, bet ne vienmēr tie sakrīt ar vecāku gaidām.


Bērni par skolā notiekošo var klusēt, tomēr vecākiem ir uzmanīgi jāklausās šajā klusumā, jo bieži tas nes vairākus vēstījumus. Iespējams, ka viss ir tik sarežģīti, ka bērnam nav prasmju formulēt savu pieredzi par notiekošo skolā. Iespējams, bērnam ir bail stāstīt par sarežģījumiem, zinot, ka sekos emocionāla reakcija no pieaugušo puses, kas visu vēl vairāk sarežģīs, jo bērns jūt, ka šādi notikumi vecākam sāp ne tikai tāpēc, ka viņa bērns cieš, bet arī tāpēc, ka pats pieaugušais varbūt nav ticis galā ar savām skolas gaitu traumām.

Vecākiem sarunas ar bērnu ir jāplāno, lieliski tam noder laiks pirms miega.

Šeit rakstītajā par bērna un pedagoga attiecībām aicināti ieklausīties bērni un vecāki, lai labāk izprastu un atpazītu iespējamās attiecību situācijas skolās, kā arī pedagogi. Šeit ir minētas iespējamas situācijas, kurām skolā nebūtu vietas.

Pirms izgāzt dusmas uz bērnu vai pedagogu, ir svarīgi saprast, ka atzīmes neparāda ne bērna talantus, ne arī patiesās prasmes, jo, lai kā tradicionālā izglītības sistēma censtos, skolas vidē nav iespējams novērtēt bērna sasniegumus pēc būtības. Atzīme vienkārši parāda to, ka bērns spēj iekļauties kādos noteiktos skolas vai pat pedagoga standartos.

Kāpēc neizdodas mācību process?

Lai saprastu, kas īsti notiek (vai nenotiek) skolā, ir vērts īstenot nesteidzīgu sarunu ar bērnu, jo iemesli var būt dažādi – gan kāds no zemāk minētajiem, gan vairāku iemeslu kombinācija, un ne vienmēr bērns, vecāki vai pat pedagogs to apzinās un saprot.

  • Viela nav saprotama (disleksijas, disgrāfijas, diskalkulijas, nespējas koncentrēties vai citu no bērna neatkarīgu iemeslu dēļ).
  • Nav izveidojušās labas attiecības ar pedagogu. Jā, ir pedagogi, kuri ātri izveido priekšstatu, ko bērns var vai ko nevar, un to lauzt nav iespējams. Ir arī pedagogi, kuri paziņo, ka 9 un 10 balles viņa priekšmetā neviens nekad nav saņēmis un nesaņems.
  • Mācībās izmantotās pedagoģiskās metodes neatbilst bērna uztverei, piemēram, bērnam ir grūti koncentrēties gariem, monotoniem stāstījumiem, tiek īstenots pārāk ātrs darba temps, darbs grupās notiek bez strukturētas pieejas utt.
  • Ir robi zināšanās no citiem mācību posmiem, kas traucē apgūt jauno vielu.
  • Pārslodze vai stress no liela mācību apjoma vai gluži pretēji – slodze nav pietiekama.
  • Sociālas grūtības, piemēram, konflikti ar vienaudžiem, grūtības sadarboties grupā vai pārī, trauksme, kas rada šķēršļus neskaidro jautājumu uzdošanai.
  • Motivācijas trūkums konkrētajā priekšmetā vai mācībās kopumā utt.

Sarunas veidošanai par sekmju procesu var palīdzēt izdrukājama  spēle. Tās spēlēšanai var izmantot metamo kauliņu vai izrunāt katru jautājumu soli pa solim. Lai bērns justos labi šajā sarunā, jūs varat arī paši spēlēt kopā, piemēram, stāstot par savu darbu, pagājušā gada veselīgajiem ieradumiem vai pašattīstības plānu dinamiku.

Un tomēr – atzīmes ir sliktas

Nereti vecākiem, ieraugot sliktās sekmes, pārņem dažādu sajūtu eksplozija – dusmas, vilšanās, bezspēks utt. Šādos brīžos ir svarīgi saglabāt mieru un neļauties pirmajam impulsam, izvairoties no kliegšanas, sodiem vai pasīvas agresijas izpausmēm, piemēram, bērna ignorēšanas.

Šāda reakcija ne tikai neveicina situācijas uzlabošanos, bet arī rada plaisu vecāku un bērna attiecībās, liekot bērnam melot, izvairīties un justies vientuļam savās grūtībās.

Tā vietā ir vērts izprast problēmas cēloņus un kopā ar bērnu meklēt risinājumus. Vai arī – samazināt prasības.

Kas ir prasību samazināšana?

Lai gan prasību samazināšana vecākiem var šķist biedējoša, taču jāatceras, ka bērniem ir daudz mazāk iespēju parūpēties par sevi nekā pieaugušajiem. Arī pieaugušie nespēj nodrošināt konstantu, nevainojamu sniegumu mēnešu un pat gadu garumā. Ja darba vidē var izvēlēties, kuru darbu atlikt uz vēlāku, kuru darīt pēdējā mirklī, tad bērniem skolas vidē šādas iespējas ir ierobežotas, it īpaši, ja katrs mācību priekšmeta pasniedzējs uzskata, ka viņa priekšmets ir vissvarīgākais.

Prasību samazināšana var notikt dažādos veidos, piemēram, nemīļākajos priekšmetos ļaujot vai aicinot bērnam koncentrēties tikai uz minimumu. Tas var būt efektīvs veids, kā palīdzēt bērnam pārvarēt grūtības mācībās un mazināt emocionālo slodzi, jo pārāk augstas prasības palielina stresu un var novest pie izvairīšanās vai atteikšanās turpināt censties. Pielāgojot prasības bērna spēju un pašreizējā emocionālā stāvokļa līmenim, tiek radīta droša vide, kurā bērns var koncentrēties uz maziem, sasniedzamiem mērķiem. Tas veido panākumu sajūtu un stiprina motivāciju soli pa solim uzlabot sniegumu.

Samazinot prasības, vecāki un pedagogi parāda bērnam, ka viņa vajadzības un iespējas tiek respektētas. Šāda pieeja arī veicina uzticēšanos starp bērnu un pieaugušajiem, padarot vieglākas sarunas, atbalsta sniegšanu un jaunu prasmju apgūšanu.

Ko noteikti nedarīt

Nekritizējiet un neapsaukājiet bērnu. Tādas frāzes kā "Tu esi vienkārši slinks", "Nekam nederīgs" vai "Kāpēc neesi kā… (māsa, draudzene, kaimiņu bērni utt) ?" grauj bērna pašvērtējumu un motivāciju vispār censties. Turklāt salīdzināšana ar citiem bērniem izolēs viņu no pārējiem un var dot "zaļo gaismu" citiem par viņu ņirgāties.

Nesodiet bērnu  par sliktām atzīmēm. Sodi (piemēram, aizliegums tikties ar draugiem, dāvanu atdošana labdarībai, ierobežojumi mājās) nepalīdz mācīties labāk. Mums ir jāsaprot problēmas sakne pēc būtibas.

Nekritizējiet pedagogu bērna klātbūtnē. Bērns var sākt vainot skolotāju un neuzņemties atbildību par savu mācību procesu. Neaprunājiet pedagogu, bet meklējiet risinājumus, kā tikt galā ar grūtībām. Ja dodaties uz skolu kopā, nekritizējiet pedagogu bērna priekšā vai bērnu pedagoga klātbūtnē. Jūs šajā brīdī rādiet piemēru, kā risināt grūtības un veidot sadarbību, un bērns šo  pieredzi izmantos visu savu dzīvi

Neatstājiet bērnu vienu ar problēmu. Sakot: "Tev pašam jāatrisina!", "Es taču brīdināju  jau gada sākumā!,  "Tev ar to jātiek galā", "Man bija taisnība" – bērns noslēgsies un nerunās. Tas radīs ilūziju, ka viss ir atrisinājies, bet patiesībā problēmas tikai eskalējas.

Kā motivēt jaunam sākumam jaunajā gadā?

Neatkarīgi no tā, vai bērns mācās pirmajā vai divpadsmitajā klasē, veidojiet jaunu sākumu. Izrunājieties, kas ir bijis vienkārši grūts, kas ir par grūtu, ko viņš apņemas darīt savādāk. Būtiski jautājumi ir par to, kā viņš vēlētos saņemt atbalstu no jums – vecākiem un kāds atbalsts ir būtisks no pedagogu puses.

Atgādiniet bērnam, ka slikta liecība nav viņa personības spogulis, bet gan signāls, ka mācību procesā kaut kas nestrādā

un jūs kā pieaugušie esat blakus, lai kopīgi to risinātu. Kopīgi izveidojiet plānu nākamajam gadam, identificējot galvenos izaicinājumus un vienojieties par konkrētiem soļiem to pārvarēšanai. Tā var būt privātstundu organizēšana, skaidri strukturēts dienas režīms vai pat papildu motivācijas instrumenti. Būtiski ir pārliecināties, ka plāns ir reālistisks un bērns jūt, ka vecāki viņam tic un ir līdzās arī grūtībās, ne tikai zelta liecību un citu diplomu saņemšanas brīdī.

Mums ir būtiski parādīt bērnam, ka nekad nav par vēlu sākt, vienmēr ir iespējams labot esošo situāciju, un šīs zināšanas viņam noderēs visai dzīvei.


LSM | Raksts


Nav komentāru

Komentēt







Jaunākie ieraksti

  • Sliktas atzīmes liecībā… Speciālistes ieteikumi, kā vecāki var palīdzēt bērnam
    2. jūl. 2025
  • Pedagoģe: Bērns nevēlas iet uz skolu? Tas var būt signāls par nopietnām problēmām
    2. jūl. 2025
  • Sāncensība starp māsām un brāļiem
    1. jūl. 2025
  • Kā trenēt bērnu (un savu) pacietību?
    19. jūn. 2025
  • Ja bērns aizmet dāvanas pa gaisu...
    17. dec. 2024
  • Kā padarīt personāla atlasi autismam draudzīgu?
    2. okt. 2024
  • Ja mans bērns dara pāri citiem bērniem
    2. sept. 2024

Meklēt

Populārākie ieraksti

Bērns zog naudu no vecākiem 
9. februāris, 2020

Kā mācīt bērnam lasīt 
22. augusts, 2019

Kā trenēt bērnu (un savu) pacietību?
12. augusts, 2019

Apsaukāšanās un iesaukas? Tas nav tik vienkārši...
5. maijs, 2019

Kā stiprināt bērna pašapziņu?
10. februāris, 2019

Pirkumu grozs

Pirkumu grozs ir tukšs.

  • Draudzīgai klasei
Galerija
Biežākie jautājumi
Noteikumi

© OUT LOUD SIA 2024 Visas tiesības rezervētas