Pāriet uz galveno saturu
Risinājumi uzvedības maiņai
  • Darba videi
  • METODOLOĢIJA
  • Lasītava
  • Programma KiVa
  • Bezmaksas resursi
  • Instrumenti
    • Draudzīgai klasei
    • Kā izprast uzvedību?
  • E-veikals
  • Kontakti

Kāpēc ir situācijas, kurās bērns vienmēr ir dusmīgs, bēdīgs, aizvainots?

13. jūlijs, 2024 pl. 15:55, Nav komentāru

Dusmošanās un strīdi ģimenēs nenotiek visā dienas garumā nemainīgā intensitātē. Ir laiki, telpas un situācijas, kurās strīdi uzjundī ar īpašu spēku. Un ir kopīgas aktivitātes un dienas laiki, kuros savukārt vienmēr ir miers. Kā strādāt ar situācijām, kuras izraisa strīdus un dusmas?

Lai domāšanai būtu lielāka konkrētība, izvēlieties vienu situāciju, kura atkārtojas. Tas var būt laiks no rīta pirms iziešanas no mājām, kad bērns ikreiz pēkšņi pieņem lēmumu, ka nevēlas iziet no mājām. Tā var būt situācija, kurā bērns zaudē spēlē un nespēj pats tikt galā ar sāpēm par zaudējumu. Jebkura situācija, kura atkārtoti izraisa grūtības.

Daži iemesli, kāpēc kāda konkrēta situācija bērnam rada grūtības (un kā to mainīt):

Trūkst prasmju, spēju, iemaņu – reizēm mēs sagaidām no bērna vairāk, nekā viņa vai viņš tobrīd var. Iespējams, kārtošana vienmēr izraisa strīdus, jo bērns nespēj koncentrēties uz darāmo darbu ilgāk par pāris minūtēm. Mūsu uzdevums ir pamazām un ar pacietību mācīt bērnam jaunās prasmes, par pamatu mūsu gaidām ņemot bērna šī brīža prasmes. Ja bērnam ir grūtības ar ģērbšanos, vērts pakāpeniski mācīt bērnu veiklāk pašam saģērbties. Lielākoties bērniem patīk tās nodarbes, kuras viņiem sanāk (tāpat kā pieaugušajiem) 😊

Steiga. Jo lielāka steiga, jo grūtāk paspēt, vai ne? Lieti noderēs paņēmieni, kā apturēt laiku. Par to lasiet šeit.

Sensorā vide. Ja bērnam ir paaugstināts sensorais jutīgums, noteiktas vides un situācijas var radīt pārāk lielu sensoro slodzi – lielveikali, sabiedriskais transports, ikviena vieta, kurā ir daudz cilvēku, krāsu, skaņu, smaržu un smaku. Varbūt tā ir konkrēta telpa bērnudārzā, kurā vienmēr dūc gaisma. Vai arī dienas laiks – brokastis, kas smaržo pa visu bērnudārzu. Pavērojiet, vai vide, kurā rodas grūtības, gadījumā nav īpaši nesaudzīga pret maņām. Protams, mēs vēlamies, lai bērns spētu pielāgoties un dzīvot dažādās vidēs, bet arī pielāgošanās jābūt pakāpeniskai. Un ir vides, kuras nekad nekļūs vieglāk izturamas.

Bērnam bija citi plāni – bieži vien tas, ko iecerējuši pieaugušie un tas, ko iecerējis bērns, atšķiras. Un bērns ārkārtīgi pārdzīvo, ka mēs neesam sapratuši viņa vēlmes. Tas, ka viņš tās nav mums pateicis, nekas – bēdas no tā nav mazākas. Bērniem, kuriem ir grūti paturēt prātā vairāku notikumu secību, arī ierastā rutīna var būt pārsteidzoša un neparedzama. Tāpēc labākais palīgs ir vizuālais plāns. Nav nepieciešams plāns visai dienai, tikai situācijām, kurās rodas grūtības. Piemēram, četri-pieci lodziņi, kuros uzzīmēts rīta cēliens (brokastis, zobu tīrīšana, ģērbšanās, iešana ārā, ceļš uz bērnudārzu/skolu). Vairāk par to šeit.

Tiek pārtraukta iemīļota aktivitāte – piemēram, bērns no rīta pirms iešanas uz bērnudārzu spēlējas ar mašīnām. Pienāk laiks, kad jādodas ārā, bet bērns atsakās to darīt. Jo viņš situāciju pieredz nevis kā iešanu kaut kur, bet gan kā savas iemīļotās aktivitātes zaudēšanu. Daudz vieglāk pieņemt pārmaiņas, ja tās ir uz labu vai vismaz neprasa atteikšanos no iemīļotās nodarbes. Kā to risināt?

  • Novērst iespēju, ka bērns tieši pirms iešanas ārā nodarbojas ar savu vismīļāko nodarbi
  • Veidot situācijas vizuālo plānu – noteiktu rutīnu, kas vienmēr atkārtojas, un kur pēdējais solis nav pati iemīļotākā nodarbe uz pasaules
  • Ieviest taimeri – dot bērnam vēl 1-2 minūtes, lai viņa vai viņš varētu pabeigt savu nodarbi, sagatavoties pārmaiņām

Jauna, nesaprotama sociālā vide. Reizēm bērni ātri vien iegaumē rakstītos un nerakstītos noteikumus, viegli atdarina citu bērnu rīcības modeļus un pielāgojas. Taču gadās, ka bērnam kāda no sociālajām vidēm – skola, bērnudārzs, radinieku sanākšana, nometne – ir neizprotama un sagādā lielas grūtības. Ja grūtības rodas noteiktās situācijās skolā vai pirmsskolā, lieti noder mūsu “Uzvedības noteikumi pirmsskolai un skolai”, kuros rūpīgi izskaidrota dažādu situāciju būtība un vēlamie rīcbas modeļi. Spēle aicina kopā ar bērnu pārdomāt, kāpēc mēs uzvedamies tā, kā uzvedamies? Kāpēc nepieciešami noteikumi? Spēli meklējiet šeit.

Patoloģiska pretošanās prasībām - Patoloģiska pretošanās prasībām (Oppositional Defiant Disorder - ODD) ir nopietnāks stāvoklis, kurā bērns sistemātiski ignorē un apstrīd autoritāti, radot sarežģījumus gan mājās, gan skolā. Šādi bērni var izrādīt naidīgumu, spītību un agresiju, kas ievērojami ietekmē viņu attiecības un attīstību. Šādās situācijās vecākiem ir vērts meklēt profesionālu palīdzību, lai izstrādātu atbilstošas stratēģijas uzvedības korekcijai, ieskaitot piemērotu pozitīvu pastiprinājumu meklēšanu, skaidru noteikumu izstrādi un konsekventu disciplīnu, kas palīdz bērnam iemācīties adekvāti reaģēt uz prasībām.


Ir vēl daudz iemeslu, kāpēc noteiktās situācijās it kā pēkšņi mainās bērna uzvedība. Palīdz uzmanīgs skatiens un situācijas analizēšana – kas šajā situācijā ir īpašs? Kā mainīt situāciju tā, lai bērns tajā spētu būt bez bailēm, trauksmes un stresa? Meklējot iemeslus vidē, mēs uzzinām daudz jauna arī par sevi! 

Lai izdodas!

Ieteikumi, kas var palīdzēt:

Uzvediba.lv lasītava | Idejas vecākiem | Kā strādāt ar impulsivitāti?   Uzvediba.lv lasītava | Idejas vecākiem | Vizuālais atbalsts bērniem |   uzvediba.lv galda spēles | uzvedības noteikumi pirmsskolā un skolā | spēles bērniem
Lasītavas ieraksts "Kā strādāt ar impulsivitāti?"   Lasītavas ieraksts "Vizuālais atbalsts var izskatīties jebkā"   
Spēle: "Uzvedības noteikumi pirmsskolai un skolai"


Nav komentāru

Komentēt







Jaunākie ieraksti

  • Ja bērns aizmet dāvanas pa gaisu...
    17. dec. 2024
  • Kā padarīt personāla atlasi autismam draudzīgu?
    2. okt. 2024
  • Ja mans bērns dara pāri citiem bērniem
    2. sep. 2024
  • Kāpēc ir tik svarīgi veidot iekļaujošu darba vidi, tostarp cilvēkiem ar autismu
    21. aug. 2024
  • Kā sēdināt bērnus klasē?
    4. aug. 2024
  • Kāpēc ir situācijas, kurās bērns vienmēr ir dusmīgs, bēdīgs, aizvainots?
    13. jūl. 2024
  • Kā strādāt ar impulsivitāti?
    10. jūl. 2024

Meklēt

Populārākie ieraksti

Bērns zog naudu no vecākiem 
9. februāris, 2020

Kā mācīt bērnam lasīt 
22. augusts, 2019

Kā trenēt bērnu (un savu) pacietību?
12. augusts, 2019

Apsaukāšanās un iesaukas? Tas nav tik vienkārši...
5. maijs, 2019

Kā stiprināt bērna pašapziņu?
10. februāris, 2019

Pirkumu grozs

Pirkumu grozs ir tukšs.

  • Draudzīgai klasei
Galerija
Biežākie jautājumi
Noteikumi

© OUT LOUD SIA 2024 Visas tiesības rezervētas