“Uzvedības noteikumi pirmsskolai un skolai” ir instruments, kas palīdzēs pedagogiem un vecākiem izskaidrot bērniem noteikumus, to nozīmi un kontekstu.
Materiāls piemērots gan bērniem, kuri lasa, gan tiem, kuri vēl mācās lasīt. Bērniem, kuri vēl mācās uzvedības noteikumus, un bērniem, kuri uzvedas labi, bet vēlas noteikumus izskaidrot citiem. Tas būs noderīgs bērniem, kuri labprātāk mācās grupās, un arī tiem, kuri vēlas noteikumus apgūt individuāli.
Dusmu kontroles spēle ir paredzēta bērnu emocionālajai audzināšanai un problēmu risināšanas stratēģiju apguvei skolā un mājās. Spēles pamata auditorija ir skolēni no 1.-6.klasei. Spēle veicina bērna saskarsmes prasmi, spēju izprast sociālas situācijas, patstāvīgi pieņemt sociāli akceptējamus lēmumus ar mērķi palīdzēt sev vai vienaudžiem.
Spēles uzdevums ir pirmsskolas un sākumskolas bērniem radošā un vienkāršā veidā mācīt svarīgākās saskarsmes un konfliktu risināšanas prasmes, pirmsskolas posmā un sākumskolā. Īpaši noderēs bērniem, kuriem būtiskākās sociālās prasmes - impulsu kontroles prasmes, nomierināšanās prasmes, problēmu risināšanas - ir jāmāca soli pa solim.
Pozitīvā sarunu spēle palīdzēs veidot sarunas gan lieliem, gan maziem, gan ar sevi un citiem. Spēle būs labs atbalsts skolā, ģimenēs, profesionāļiem, mediatoriem un ikvienam, kuram ir svarīgi uzmundrināt un atbalstīt draugus un kolēģus, bērnus, jauniešus un pieaugušos.
Prasme pateikt citiem kaut ko labu ir viena no vissvarīgākajām sociālajām prasmēm (ja ne vissvarīgākā). Labs vārds īstajā brīdī var pat izglābt dzīvību.
“Sarunu aplis lieliem un maziem” ir saskarsmes spēle, kas palīdzēs veidot pozitīvu atmosfēru ģimenē gan pieaugušo, gan bērnu starpā. Spēles laikā dalībnieki varēs iepazīties un atrast kopīgas intereses, veidosies sarunu temati, valdīs pozitīva, atvērta un iekļaujoša vide. Tā ir lielisks palīgs, lai veidotu patīkamas sarunas ģimenes un bērnu starpā, kas ļautu iepazīt vienam otru mazliet labāk un atvērties par tēmām, ko ikdienas steigā neizdodas pārrunāt.roblēmu risināšanas - ir jāmāca soli pa solim.
Tas, ko mēs izjūtam, tiešā veidā ietekmē mūsu rīcību. Jo labāk mēs izprotam savu iekšējo pasauli, jo vieglāk mums vadīt gan savas domas, gan rīcību un saglabāt vēsu prātu arī sarežģītās dzīves situācijās. Un turklāt grūti var būt kontrolēt gan negatīvas, gan arī pozitīvas emocijas.
Savu emociju atpazīšana un apzināšanās ir pirmais solis atbildei uz jautājumu “Kāpēc es jūtos tieši šādi?”. Arī tajos brīžos, kad jūtam trauksmi, sāpes, sastingumu, arī tad, kad ir grūti spert pirmo soli uz priekšu.
Šī spēle būs labs atbalsts sarežģītā situācijās, kad mēs esam zaudējuši orientierus gan apkārtnē, gan sevī, un mēs nezinām, kā mēs jūtamies. Tāpēc atslēgas vārdi ir tik daudz, lai būtu iespējami precīzu raksturojumu, jo nereti jūtu, sajūtu, emociju nosaukšanā vārdā jau ir milzīgs atvieglojums.
Vērtības kalpo par pamatu mūsu lielākajiem dzīves lēmumiem, tās ietekmē mūsu mērķus un personīgās vajadzības. Taču vērtības, mērķi un vajadzības nav tikai individuālas - tās ir arī nācijām, lielākām cilvēku grupām un organizācijām, gan mazām grupām. Tās var mūs gan satuvināt, gan atsvešināt.
Gan cilvēks, gan organizācija, kurš nav izpratis sevi, savas vērtības, motivāciju un vajadzības, būs kā kuģis bez kompasa un stūres, ko var viegli ietekmēt. Tikai dziļi izprotot un iepazīstot sevi, mēs spējam respektēt citu ceļu, pieņemt atšķirīgo un kopīgo.
Mērķu formulēšana un izpratne ļauj iegūt lielāku kontroli pār savu dzīvi gan īstermiņā, gan ilgtermiņā. Cilvēkiem ar kopīgiem mērķiem un vērtībām, ir daudz vieglāk sadarboties, kā arī kopīgais darbs veicas produktīvāk.
Brīdī, kad uzņēmums ir krīzē, krīzē, vadītājam un citiem atbildīgajiem cauri galvai šaujas tūkstošiem domu. Vai gluži otrādāk - mēs esam pilnīgā paralīzē. Tomēr krīzes situācijas neļauj ilgi sastingt, jo no tā, ko mēs darīsim (vai gluži otrādāk - izvēlēsimies nedarīt), būs atkarīgas citu cilvēku dzīves un reizēm arī dzīvības.
Izpārdots!
Dažkārt ir grūti atrast piemērotākos uzmundrinājuma, pateicības vai novērtējuma vārdus. Varbūt tieši Dāvanu karte var pateikt vairāk?
Izvēlieties sev piemērotāko attīstošo spēli, instrumentu vai biļeti uz pasākumu uzvedība.lv interneta veikalā, kā arī birojā Strēlnieku ielā 9-14, Rīgā.
Parasti vecākiem tas ir liels trieciens – uzzināt, ka pāridarītājs ir viņu bērns. It īpaši, ja bērns citās vidēs uzvedas priekšzīmīgi, mājās labi izturas pret brāļiem un māsām. Uztveriet to nopietni, jo vardarbība atstāj nopietnu iespaidu uz visiem. Arī pāridarītāju.
Neskatoties uz to, ka neesam tieši iesaistīti karā, esošā situācija ir ļoti trauksmaina ne tikai bērniem un jauniešiem, bet pieaugušajiem. Un bērni to jūt. Tas ir ļoti dabiski, ka vēlamies pasargāt bērnu no ziņām, bet mēs nedrīkstam noliegt notiekošo, it īpaši, ja par šo tēmu runā kafejnīcās, bērnudārzos, skolās. Mūsu izvairīšanās no šāda veida sarunām var padarīt situāciju vēl trauksmaināku bērniem.
Pēc pavasara brīvdienām daudzas klases paplašināsies, jo tajās pievienosies bērni no Ukrainas. Lai gan sabiedrība šīs ģimenes uzņem un atbalsta ļoti silti, ir liels risks, ka viena traumatiska pieredze var pārvērsties vēl vienā traumatiskā pieredzē, un liels klupšanas akmens ir vardarbība skolā. Kāpēc mēs esam tik pesimistiski noskaņoti? Jo skolas vāji tiek galā ar vardarbību klasē ikdienas situācijās.
Attālinātās mācības saistās ar dažādām grūtību grupām. Skolēniem ir grūtāk koncentrēties, vecākiem - motivēt bērnus mācībām, pedagogiem – būt kontaktā attālināti, vadīt mācību procesu un saprast, kas notiek jauniešu sirdīs un prātos.
Pasākuma tēma - bērni ar izmainītu taustes jutīgumu. Runājam gan par bērniem, kuriem nepatīk pieskārieni, kuri atsakās pildīt dažādus darbiņus, kuri var atteikties mazgāt rokas, kur nu vēl iet vannā vai mazgāt matus, kuri izraisa kautiņus un meklē dažādos citos veidos taustes kairinājumus vai gluži otrādāk - izvairās no tiem.
Pasākums ir veltīts tēmai – dzirde. Kāpēc ir bērni, kuriem viss ir par skaļu? Kā regulēt trokšņa līmeni izglītības iestādēs un citās vidēs? Kāpēc mēs nevaram izturēt noteiktas balss frekvences? Kāpēc ir bērni, kuri, ieejot tukšās telpās, kliedz utt.
Jautājumus par to, kā "piespiest" bērnu lasīt, uzvedība.lv saņem katru nedēļu. Šo rakstiņu rakstu ar lielu bijību, un joprojām nezinu, vai esmu pareizais cilvēks, kaut visi mani bērni ir grāmatmīļi, un esmu palīdzējusi burtu labirintus atšķetināt daudziem bērniem.
Brīdī, kad kolektīvā kāds paziņo, ka viņš ir vissvarīgākais, visi pārējie automātiski sastājas lejupejošā piramīdā. Un tie, kuri ir pašā apakšā, sāk viens otru gremdēt vēl dziļāk, jo pēdējais nevēlas būt neviens.
Uzvediba.lv pasākums Kiberatkarība sarunu
cikla "Diagnoze uzvedībai? Tas nav tik vienkārši!” ietvaros par
attālinātajām mācībām un attālināto darbu.
Ir bērni (un arī pieaugušie), kuri vilcinās darbam ķerties klāt, atliek to līdz pēdējai minūtei un tad naktī izdara visu. Ir bērni, kuri nespēj darīt neko citu, kamēr darbs nav pabeigts. Tomēr viņi slīpē to atkal un atkal, nogurdinot sevi un citus, novilcina darbu nodošanu līdz pēdējam...
Ja bērns nespēj pabeigt zīmējumu, ja pārtrauc draugu stāstījumu, ja impulsīvi metas darbos pirms instrukciju noklausīšanās, iespējams, viņam būs izaicinājumi nākotnē gan skolā, gan arī karjerā. Ne velti, ir latviešu tautas pasaka par balodi ar viņa „...protu, protu...”
Bērni nereti sūdzas, ka pedagogi uz viņiem kliedz, bet pedagogi atkal sūdzas, ka grupā ir tāds troksnis, ka nav iespējams parunāt klusām. Tam ir daudz nopietnākas sekas nekā pirmajā acumirklī šķiet – tas var novest ne tikai pie balss saišu pārpūles un dzirdes traucējumiem, bet arī mentālās veselības problēmām...
Pašlaik nav jautājums, vai jūsu bērni saskarsies ar pornogrāfiju, bet drīzāk, kad un kā., un tikai no jums kā vecākiem ir atkarīgs, ko viņš darīs šajā brīdī., kā tas ietekmēs viņa tālākos ieradumus. Statistika ir šausminoša - tā varētu izklausīties neticama un prātam neaptverama, bet...
Ja bērns ir atklāti agresīvs pret kādu no vecākiem, pirmais, ir svarīgi visiem pieaugušajiem ģimenē definēt kopīgu nostāju un vienoties par kopīgu rīcību šādos gadījumos. Ja bērns ir atklāti agresīvs pret vienu cilvēku...
Būs vairākas vecāku grupas, kurām šī piespiedu karantīna nenosakāmā ilgumā būs īpaši grūtas. Viena no tām - bērni, kuriem uzvedības problēmas ir tieši mājās, bet bērnudārzā vai skolā ar viss ir kārtībā. Ko darīt, kas varētu palīdzēt vecākiem, kuri ir noguruši jau no piektdienas, sestdienas un svētdienas, bet tagad priekšā vesels mēnesis?
Lasīt tālāk »