Vardarbība kolektīvā, lomas un identitāte
Brīdī, kad kolektīvā kāds paziņo, ka viņš ir vissvarīgākais, visi pārējie automātiski sastājas lejupejošā piramīdā. Un tie, kuri ir pašā apakšā, sāk viens otru gremdēt vēl dziļāk, jo pēdējais nevēlas būt neviens.
Mēģinājumi izcelties par katru cenu uz citu fona veicina daudzus neveselīgus procesus – klasē veidojas mikrogrupas, skolēni pieņem lēmumus ne tikai par to, ar ko draudzēties, bet arī pret ko draudzēties. Sākas dalīšanās savējos un svešajos, izsmiešana, sociālā izolēšana.
Nereti vide veidojas tik naidīga un toksiska, ka pat pedagogiem ir bail strādāt ar šādām klasēm.
Tā ir dinamika, kuras priekšā ir bezspēcīgi daudzi pedagogi. Tā turklāt būtiski ietekmē ne tikai upuru, bet arī aculiecinieku mentālo veselību, viņu pašapziņu un identitāti.
Par to ir daudz runāts vebināros, un te vēlējos padalīties ar vienu instrumentu, kuru izmantojam skolās, lai palīdzētu harmonizēt pamatskolu un vidusskolu kolektīvus.
Mēs aicinām bērnus un jauniešus, arī pedagogus domāt lomās – klasē katrs atrod kādu būtisku, pozitīvu lomu, ko viņš pilda. Nostiprinot šīs lomas, bērniem vairs nav nepieciešamības apliecināties uz citu fona, bet viņi atrod savu nišu kolektīvā un ar pedagogu palīdzību attīsta tās. Pielikumā - viens piemērs, un turklāt tukšās vietas atstātas citām lomām.
lejupielādējams fails: Lomas_klase_uzvedibalv.pdf
Šāda veida aktivitātes ir īpaši svarīgas pašlaik - nenoteiktībā. Arī Zoom pedagogi var aicināt jauniešus iztēloties kādu simbolu, kas klase varētu būt kā kolektīvs. Biežākās lietas, ko jaunieši iedomājas - automašīna, pļava, skudru pūznis, mežs, koks utt. Pēc tam klase kopīgi mēģina iztēloties, kāds šis koks ir, un tad katrs meklē savu vietu tajā. Vieni mežā kļūst par sakņu sistēmu, vieni par bitēm, vieni par skudrām, un katrs sāk apzināties, ka nav kāda viena svarīgākā vai pārākā, bet katrs pilda kādu nozīmīgu lomu kopējā ekosistēmā. Ja jūs zinātu, cik milzīgs atvieglojums pārņem šos kolektīvus, un neesmu redzējusi daudzas aktivitātes, kas tik īsā brīdī var sniegt tik lieliskus rezultātus.
Kā un kāpēc lomas strādā? Arī "klases zvaigznei" nav viegls darbs - visu laiku ir stress mēroties, vai status nav zaudēts, un visi nepārtraukti mēra savu statusu, kā tas ir mainījies attiecībā pret citiem. Sākas neveselīga konkurence, kas, laikus nepamanīta, var pārvēsties gan fiziskā vardarbībā, gan arī dažādās nozīmīgās fiziskās un mentālās veselības problēmās. Identificējot katram veselīgu lomu, bērni un jaunieši (arī pieaugušie) sāk attīstīt savas stiprās puses, izprast savu vietu un lomu. Tikai lomas nav tas pats, kas klases pienākumi! Lomas veidojas dabiski, tās atspoguļo pozitīvo pienesumu kolektīvā.
Tāpat kolektīva līdzsvarošanai palīdzoši var būt instrumenti Pasaki sev. Pasaki citiem, kā arī jaunais Sarunu aplis, kas jau nākamnedēļ sasniegs mūsu lasītājus 😊