Uzvedības noteikumi
pirmsskolai un skolai

“Uzvedības noteikumi pirmsskolai un skolai” ir instruments, kas palīdzēs pedagogiem un vecākiem izskaidrot bērniem noteikumus, to nozīmi un kontekstu.

Materiāls piemērots gan bērniem, kuri lasa, gan tiem, kuri vēl mācās lasīt. Bērniem, kuri vēl mācās uzvedības noteikumus, un bērniem, kuri uzvedas labi, bet vēlas noteikumus  izskaidrot citiem.  Tas būs noderīgs bērniem, kuri labprātāk mācās grupās, un arī tiem, kuri vēlas noteikumus apgūt individuāli.

Instruments “Uzvedības noteikumi pirmsskolai un skolai” palīdzēs:

  • apgūt uzvedības noteikumus pirms problēmsituāciju rašanās;
  • izprast uzvedības noteikumu raksturu un mainīgumu;
  • veicināt sarunas par noteikumiem konkrētās vidēs, lai atrunātu savējos;
  • atrunāt rīcību dažādās sarežģītās situācijās;
  • atgādināt par noteikumu būtiskumu dažādās vidēs un notikumos;
  • skaidrot dažādu uzvedības noteikumu būtiskumu.

Kam paredzēta spēle?

  • Bērniem no 5 gadu vecuma;
  • Ģimenēm;
  • Individuālajām un grupu nodarbībām;
  • Pedagogiem;

Spēles sastāvs

  • 50 sociālo situāciju kartītes ar 250 jautājumiem par uzvedību dažādās vidēs un iespēju ierakstīt savu apņemšanos.
  • 100 piktogrammas ar 50 ieteikumiem un 50 aizliegumiem

Tehniskā informācija

  • Vienas mazās kartītes izmērs: 60 x 60 mm, lielās kartītes izmērs: 90 x 135 mm
  • Kartītes ir drukātas uz izturīga papīra un laminētas.
  • Spēles iepakojumā ietilpst: kastīte, 50 sociālo situāciju kartītes un 50 piktogrammu kartītes

METODOLOĢIJA

Materiāls paredzēts individuālam darbam ar bērnu skolā un mājās, darbam mazākās grupās, kā arī ar visu bērnudārza grupiņu vai klasi.

Sociālo situāciju kartītes

Informācija ir vienība, kas maina uzvedību. Ja uzvedība nemainās, informācija ir nodota bērnam nepiemērotā veidā. Ja bērns šo informāciju neuztver, ir jādomā veids, ko varētu darīt citādāk.

Piedāvājam 50 sociālo situāciju kartītes ar problēmu attēlojumiem, lai vecākiem un pedagogiem mājās un skolā būtu materiāls, ar ko un kā runāt ar bērnu. Tāpēc uz kartītēm ir ne vien vizuālais materiāls, bet arī svarīgākie jautājumi, ko uzdot bērniem par tēmām - vai tu atpazīsti situāciju, kas tur notiek, vai tas ir noticis arī ar tevi jeb tu esi ro redzējis, kā šajā situācijā rīkojas citi bērni, kā šajā situācijā rīkojas pieaugušie, kā šajā situācijā rīkojies tu? Mērķis ir izzināt, vai konkrētais bērns izprot sociālās situācijas, vai viņš spēj lasīt sociālo kontekstu, vai viņš saprot situācijas piemērotību/nepiemērotību, kādos gadījumos tā varētu būt pieļaujama.

Jautājumu pusē ir vēl viena sadaļa - “Apņemšanās”. Ir pierādīts, ja bērni paši izstrādā uzvedības noteikumus, tad par 80% ir lielāka varbūtība, ka tie tiks ievēroti.

Apgalvojuma un nolieguma piktogrammas

Ir bērni, kuri kontekstus atšķir ļoti slikti. Piemēram, kāpēc starpbrīdī drīkst pārvietoties, bet stundas laikā jāsēž savā vietā. Vai, kāpēc starpbrīdī drīkst skaļi runāt, bet stundas laikā ir jābūt klusam. Un, ja bērns neatšķir kontekstus, viņš var nesaprast, kurā brīdī ir pilnīgi nepiemēroti iet klāt citiem bērniem. Bērns var nesaprast, kurā brīdī ir piemēroti stāstīt anekdoti vai klausīties skaļu mūziku.

Bieži vien bērniem nav jāmāca uzvedības noteikumi, jo viņi prot uzvesties. Viņiem ir jāmāca saprast kontekstu, robežas, kurā brīdī kādu uzvedību drīkst realizēt.

Ja vēlaties mainīt bērna, grupas vai klases uzvedību, sāciet ar pozitīvajiem apgalvojumiem – slavēšanu un izmantojiet zaļās krāsas piktogrammas. Piemēram, malacis, ka tu stabili sēdi, paldies, Juri, ka tev uz galda ir tikai tas, kas nepieciešams nodarbībai, paldies visiem bērniem, kuri jau ir sagatavojušies stundai un izslēguši no ierīcēm skaņu.

Taču ir situācijas, kad ar pozitīvo apgalvojumu nepietiek un zaļās krāsas piktogrammas “Sēžam mierīgi” vietā ir nepieciešama sarkanās krāsas piktogramma kā atgādinājums - “Netraucējam citus un sevi un citus”.  Šīs kartītes izmanto nevis kā sodu, bet kā vizuālo atgādni. Piemēram, bērnam, kurš nesēž mierīgi un dara daudz dažādas blakuslietas.

Kartītes izvēlas tikai par katra bērnu aktuālo uzvedību un noliek viņiem uz galda.

Arī ar klasi strādā tematiski un izvēlas ne vairāk ka 4 nozīmīgākos uzvedības noteikumus.

Mazākās grupās var izmantot līdz 6 kartītēm, uzvedības noteikumu piktogrammas izvietojot uz sienas vai tāfeles. Tās ir pārklātas ar laminātu un var droši stiprināt ar līmlentām vietās, kur nepieciešamas atgādnes vai norādes.

Apgalvojuma piktogrammas nav pilnīgi pretējas nolieguma vai atgādinājuma piktogrammām, tās atbilst pēc konteksta, tāpēc sadaliet tās - atlasiet kartītes, kas attiecas uz konkrēto situāciju vai telpu un izmantojiet pēc nepieciešamības. Šī spēle nav paredzēta glabāšanai kastītē😉

BEZMAKSAS RESURI

Pirkumu grozs