Pāriet uz galveno saturu
Risinājumi uzvedības maiņai
  • Darba videi
  • METODOLOĢIJA
  • Lasītava
  • Programma KiVa
  • Bezmaksas resursi
  • Instrumenti
    • Draudzīgai klasei
    • Kā izprast uzvedību?
  • E-veikals
  • Kontakti

Kāpēc filmēt kaušanos nav laba ideja? Un kāpēc kauties nav laba ideja?

7. marts, 2020 pl. 16:56, Nav komentāru



Ko bērni mūsdienas dara, ja viņi redz, ka viņu vienaudzis tiek piekauts, apsaukāts, ja  audzinātāja zaudē pašsavaldīšanos, ja uz ielas kāds dedzina miskastes?

Jā, izvelk savu mobilo tālruni un sāk filmēt, neapjaušot, kādam riskam viņi pakļauj sevi un kādam riskam pakļauj vienaudzi, kurš dēļ dokumentētājiem nesaņems palīdzību. Pats dokumentētājs var kļūt par vardarbības upuri, ja varmākas vēlēsies iznīcināt pierādījumus. Un daudzu piekauto stāsts bija tāds “Viņi kaut ko darīja, es sāku filmēt un tad viņi sāka mani sist”.

Nereti pret vienaudžiem vērsto vardarbību atklāj vecāki, pārskatot bērna uzņemtos attēlus un video, jo bērns pēc filmēšanas vienkārši ir ielicis telefonu kabatā un turpinājis savu ceļu.

Jā, bērni nefilmē ar mērķi vākt pierādījumus, Mūsdienu bērni domā attēlos, domā TikTok formātā – ir tur materiāls vai nav, cik populāru mani šis materiāls padarīs? Nāk nākamais video materiāls, šis aizmirstas.

Bērni bieži pat neapzinās, kādas sāpes pārcieš upuris, jo Holivuda glorificē upurus, kas asiņainām sejām un plēstām brūcēm ceļas augšā, lai dotu izšķirošo triecienu. Dzīve ir savādāka – dzīvē kautiņi nozīmē smadzeņu satricinājumus, galvassāpes daudzu gadu garumā, fobijas, šuves, pazemojumu utt.

 


Ko darīt?

Māciet bērniem atpazīt situācijas, analizēt. Piemēram, ja rotaļlaukumā pulcējas jauniešu bariņš, kas smēķē, uzvedas bravūrīgi, rosiniet  viņu mainīt plānus. Nepatikšanām vairāk ir pakļauti neelastīgi cilvēki, kuri cenšas sekot savam plānam un, ja viņam ceļā stāv agresīvu jauniešu bars, viņi nespēj laicīgi pamanīt riskus, izanalizēt tos un mainīt rīcības stratēģijas. Attiecīgi viņi nespēj savlaicīgi aiziet no situācijām. Vai aizskriet no tām, kas arī būtu nepieciešams.

Šādā gadījumā kopā ar bērniem vērojiet ielas, vērojiet sociālas situācijas. Prasiet, ko viņi redz, izjautājiet par grupiņu un atsevišķu indivīdu motivācijām, ieradumiem, nodomiem. Pārrunājiet, kurš izskatās kā upuris un kurš – kā varmāka? Ko katrs dara, kā izskatās viņu ķermeņa valoda, balsis (ja dzirdzat), atrašanās telpā utt. Jā, izklausās paranoiski, bet nekas. Tas attīstīs veselīgu spēju vērot vidi.

Vērojiet arī savu fleksibilitāti. Ko bērns dzird, ja jūs kavējiet, ja stāviet sastrēgumā? Bezgalīgu lamāšanos, citu vainošanu, sevis šaustīšanu vai arī veselīgu analīzi, nākamo soļu meklēšanu – Piemēram, plānu a_ Plānu b?, plānu c? Rādiet bērnam, ka jūs redzat problēmu, ka mēģināt nomierināties, skaidri domāt, meklēt risinājumus.

 

Pārrunājiet rīcību dažādās situācijās. Piemēram, Ko darīt, ja viņš redz, ka klasesbiedrs ir briesmās skolā un pieaugušā nav klāt. Aiciniet pamest bērnu klasi un meklēt kādu pieaugušo. Nereti bērni ir paralizēti ar eiforisko “kautiņš, kautiņš, kautiņš”, un, ja viņam nav pateikts, ka jāmeklē palīdzība, viņi to nedarīs. Arī vecākajās klasēs ne.

Pārrunājiet situācijas dažādās filmas. Prasiet bērnam, kā viņš rīkotos varmākas, upura, aculiecinieka vietā. Slavējiet bērna piesardzību. Vislabākā pašaizsardzība ir dabūt sevi ārā no situācijas. Iet prom un meklēt palīdzību. Uzdodiet jautājumu Vai viņi varēja paredzēt situāciju? Kas liecināja, ka būs konflikts? Kā varēja rīkoties savādāk? Jā, ir bērni, kas atbildēs, ka par briesmu tuvošanos liecināja draudīga mūzika fonā ☹.

Pastāstiet, ka mums kā vecākiem nav nepieciešami varoņi. Mums ir nepieciešami veselīgi bērni. Pārrunājiet ne tikai varoņstāstu, bet pārrunājiet, ka arī varoņiem būs dažādas juridiskas konsekvences. Nereti ir redzamas filmas, kur policisti izraisa neskaitāmas avārijas, lai noķertu vienu slikto. Tomēr dzīvē viss ir savādāk. Jaunieši līdz galam nesaprot vardarbības fiziskās, juridiskās, psiholoģiskās, ekonomiskās sekas. Viņi neaptver riskus, kādiem sevi pakļauj. Arī kibervardarbībai. Arī tad, ja bērni vienkārši sēž mājās un spaida podziņas. Arī, ja viņi vienkārši pārsūta.  Te mums kā pieaugušajiem viņiem ir jāpalīdz, jo tik un tā likuma priekšā atbildēsim arī mēs. It īpaši, ja jaunietim vēl nav 14 gadi. Un arī vēlāk.

 

Visgrūtāk klājas bērniem ar augstu impulsivitāti. Parasti šie bērni viegli ieiet konfliktos, bet viņiem ir grūti apstāties, grūti nomierināties un dabūt sevi ārā no augsta konflikta situācijām. Ja viņam nav labi draugi, kam ir autoritāte viņus apstādināt, šie jaunieši viegli var aiziet arī līdz fiziskai cīņai.  Viņus var viegli izprovocēt un padarīt par vainīgiem.

Māciet bērnus nereaģēt uz frāzēm “Nīkulis”, “Nāc kauties”. Impulsīvi jaunieši visātrāk pazaudē kaula zobus. Māciet nepakļauties vienaudžu spiedienam. Tas sākas ar to, ka dodiet bērnam lielāku pašnoteikšanos jūsu attiecībās. Ja jūs esat ļoti stingri vecāki, bērni nespēs pieņemt patstāvīgus lēmumus un pakļausies citām autoritātēm ārpus mājām. Māciet bērnam, ka labāk ir zaudēt autoritāti nekā iegūt noziedznieka statusu, jo jaunieši patiešām neaprēķina sava sitiena spēku (jā, reizēm skolā viņi arī met ar krēsliem). Parasti tas beidzas labi, bet reizēm ne.. uzspēlējiet Dusmu kontroles spēli - tā palīdzēs atrast veselīgus un drošus algoritmus. Un Pasaki sev. Pasaki citiem. tas trenēs veselīgu pašapziņu. jo pozitīvāk bērns domās par sevi, jo mazāk viņam vajadzēs apliecināties citu priekšā

 

Pārrunājiet atšķirību starp sūdzēšanos un palīdzības lūgšanu. Daudzi kautiņi aiz skolas sienām būtu novēršami, ja pieaugušie par to zinātu. Publiskas piekaušanas nav retums, un par tām parasti tiek izziņots publiski. Kāpēc pieaugušie neuzzina? Jo viņi paši ir iemācījuši nesūdzēties. Māciet bērniem atšķirību – sūdzēšanās mērķis ir panākt, lai kāds justos sliktāk, kāds tiktu sodīts. Palīdzības lūgšanas mērķis ir izglābt kādu no briesmām.

Nav komentāru

Komentēt







Jaunākie ieraksti

  • Ja bērns aizmet dāvanas pa gaisu...
    17. dec. 2024
  • Kā padarīt personāla atlasi autismam draudzīgu?
    2. okt. 2024
  • Ja mans bērns dara pāri citiem bērniem
    2. sep. 2024
  • Kāpēc ir tik svarīgi veidot iekļaujošu darba vidi, tostarp cilvēkiem ar autismu
    21. aug. 2024
  • Kā sēdināt bērnus klasē?
    4. aug. 2024
  • Kāpēc ir situācijas, kurās bērns vienmēr ir dusmīgs, bēdīgs, aizvainots?
    13. jūl. 2024
  • Kā strādāt ar impulsivitāti?
    10. jūl. 2024

Meklēt

Populārākie ieraksti

Bērns zog naudu no vecākiem 
9. februāris, 2020

Kā mācīt bērnam lasīt 
22. augusts, 2019

Kā trenēt bērnu (un savu) pacietību?
12. augusts, 2019

Apsaukāšanās un iesaukas? Tas nav tik vienkārši...
5. maijs, 2019

Kā stiprināt bērna pašapziņu?
10. februāris, 2019

Pirkumu grozs

Pirkumu grozs ir tukšs.

  • Draudzīgai klasei
Galerija
Biežākie jautājumi
Noteikumi

© OUT LOUD SIA 2024 Visas tiesības rezervētas