Kā atbalstīt bērnu, kuram nesanāk iekļauties?
Ikviens vecāks vēlas, lai bērni skolā ne tikai apgūtu mācību vielu, bet arī sociālās prasmes, lai bērni justos gaidīti un droši. Lai bērni būtu pieņemti. Tomēr var gadīties periodi, kad ir grūtāk iekļauties grupā. Kā pret to attiekties, kā par to runāt un kāpēc vispār nepieciešams būt daļai no grupas?
Mums gribētos domāt, ka nepieciešamība pēc piederības ir raksturīga tikai bērniem.
Ka tā ir bērnišķīga parādība, kas savu kulmināciju sasniedz pusaudžu vecumā,
un pēc tam mēs visi iemācāmies būt pašpietiekami. Bet tā, protams, nav. Tas,
kā mēs ģērbjamies, kur iepērkamies, kādu mūziku klausāmies un kādus pasākumus
apmeklējam ir lielā mērā atkarīgs no kultūras kodiem, kurus pieņemam par
saviem. Kurā bariņā esmu es? Kas ir tā grupa, kurā es vēlos iekļauties? Lai
saprastu to, kāpēc bērni reizēm gatavi aizmirst savas vērtības, lai kļūtu
par daļu no grupas, ir vērtīgi aplūkot pašiem sevi. Ko tik mēs nedarām, lai
“skaitītos”.
Piederība grupai sniedz drošības sajūtu. Bērniem tas var būt garants, ka viņus
neatstums. Iekļauties nenozīmē ar katru no grupas dalībniekiem veidot ciešas
draudzīgas attiecības, tas nozīmē varēt pateikt “čau!” un zināt, ka tev atbildēs.
Tas nozīmē kopā jokoties. Tā ir kopīga laika pavadīšana starpbrīžos, sarunas
par šo un to. Visvairāk jau tā ir sajūta, ka ar šiem cilvēkiem ir labi, ka
viņi nenodarīs pāri, ka ar viņiem ir droši.
Iekļauties nenozīmē kļūt tādam pašam kā citi – veiksmīga iekļaušanās notiek,
kad mēs varam saglabāt savas vērtības un iezīmes, īstenot savas vajadzības,
ievērojot citu tiesības darīt to pašu. Tas prasa pielāgošanos, bet ne sevis
noliegšanu.
Lai gan cilvēki ir sociālas būtnes, pārlieku liela cenšanās iederēties var
traucēt bērnam atklāt pašam savas intereses, īstenot savas vēlmes un sapņus.
Pielāgojoties grupai un pārņemot tās vērtības, bērns var neviļus iemācīties,
ka viņa vai viņas vērtība un identitāte ir atkarīga no grupas vērtējuma –
ja es iekļaujos, esmu labs. Ja palieku ārpus grupas, esmu slikts.
Ko darīt, ja bērnam ir grūti iekļauties skolas vidē?
Saglabajiet mieru. Kā ar ikvienām grūtībām
– vecāki ir bērnu miera sala. Mūsu darbs ir pierādīt bērniem, ka grūtībās
viņiem ir, kur atgriezties. Lielākoties bērni galu galā atrod savu draugu
grupu vai dažus tuvus draugus. Taču jo sarežģītākā situācijā ir bērns, jo
vairāk viņai vai viņam nepieciešama mierpilna vieta, kurā uzkrāt spēkus.
Lai palīdzētu bērnam, vispirms jāparūpējas par sevi.
“Tā nav tava vaina”. Kad bērni piedzīvo
grūtības iekļauties, viņi lielākoties tajā vaino sevi. Tāpēc jāpalīdz bērnam
saskatīt sevī labo – unikālās rakstura iezīmes, talantus un spējas. Reizēm
vecākiem gribas savas dusmas un sāpes vērst pret pārējiem bērniem, tiem,
kuri mūsu bērnu nepieņem, tomēr jāatceras, ka aprunāšana tikai pastiprinās
bērna apziņu, ka viņš nonācis upura lomā, ka tie ļaunie klasesbiedri viņu
ir atstūmuši. Tā vietā jūs varat runāt par apstākļiem, kuru dēļ bērnam var
būt grūtības iekļauties: bērns nesen atnācis uz jaunu klasi, bērnam ir atšķirīgas
intereses no pārējiem, atšķirīga pasaules uztvere, klasē trūkst ideju un
materiālu, kas ļautu visiem kopā pavadīt laiku. Protams, ir iespējami reālas
vardarbības gadījumi, kuri jārisina, un ar sarunu vien nebūs gana, tas prasīs
sadarbību ar pedagogiem un skolas atbalsta personālu.
Stipriniet bērna pašapziņu – ļaujiet piedzīvot bērnam, ka viņu
pieņem, sadzird un novērtē. Viena no svarīgākajām apjausmām ikvienam ir tā,
ka mūs pieņem nevis par to, kas mēs cenšames būt, bet par to, kas mēs jau
esam. Te labi noderēs spēle “Pasaki sev. Pasaki citiem” – tā mācīs sadzirdēt
labo, ko par mums saka citi un iemācīties arī pašiem izteikt komplimentus.
Spēli meklējiet šeit: https://www.uzvediba.lv/.../params/category/0/item/428017/
Draudzība nevis iekļaušanās grupā – bērniem,
kuriem ir grūti iekļauties klases kolektīvā, nereti ir atšķirīgas intereses
un domāšanas veids. Un viņiem varbūt tā arī neizdosies iejusties, bet sapratni
un pieņemšanu viņi var piedzīvot tuvās draudzībās. Reizēm tās var būt romantiskas
attiecības, reizēm tas ir viens labākais draugs, kurš kļūst svarīgāks par
visu pārējo pasaulē. Arī te ir daudz iespējamo kļūmju un sarežģījumu, tomēr
vienmēr atcerieties – bērni dodas pasaulē, lai atrastu siltumu un drošību.
Atbalstiet dažādas draudzības – ja bērnam
skolā neizdodas atrast draugus un domubiedrus, iedrošiniet viņu meklēt līdzīgi
domājošos ārpus skolas. Tie var būt sporta treniņi, robotika, mūzikas skola,
ģimenes draugu bērni vai cieša saikne ar brālēniem un māsīcām. Ir ģimenes,
kurās tuvākās attiecības visa mūža garumā ir citam ar citu.
Veselīgas attiecības, nevis attiecības par katru cenu. Runājiet
ar bērnu un ieklausieties. Pamaniet pirmos signālus, kas varētu liecināt
par to, ka bērns nonācis neveselīgās attiecībās. Un radiet drošu pamatu,
kur vienmēr atgriezties.
Strādājiet ar sociālajām prasmēm – reizēm bērniem trūkst pamatprasmju,
lai uzsāktu sarunu, lai pievienotos aktivitātei, lai izrādītu interesi. Labs
palīgs pirmsskolas un sākumskolas vecuma bērniem būs spēle “Mācīties, draudzēties,
spēlēties” – tā palīdzēs strādāt ar saskrasmes prasmēm, impulsu kontroli,
konfliktu risināšanu.
Spēli meklējiet šeit: https://www.uzvediba.lv/.../params/category/0/item/344974/
Sadarbojieties ar skolu – atklāta un
cieņpilna saskarsme ar pedagogiem un atbalsta personālu palīdzēs izprast,
kas tieši noris klases kolektīvā un kopā meklēt risinājumus. Labs resurss
ir mūsu izstrādātā spēle “Draudzīgai klasei”, ko bez maksas var izdrukāt
darbam mājas un skolā. Tas ir plašs un piesātināts materiāls, kurā ko noderīgu
atradīs ikviens pedagogs. Jūs varat izvēlēties tās sadaļas, kuras ir aktuālas
tieši jūsu klases situācijā. Labs palīgs ir Refleksijas – darba lapas par
dažādiem uzvedības un savstarpējo attiecību jautājumiem. Refleksijas ļaus
bērniem pārdomāt un diskutēt par tādiem jautājumiem kā dusmas, vardarbība
pret pedagogu, skaudība, prasme rīkoties ar naudu, izolēšanās u.c. Visi spēles
materiāli pieejami drukai bez maksas, meklējiet tos šeit: https://www.uzvediba.lv/draudzigai-klasei/
Dažādība ir vērtība – mācīt bērniem cienīt
atšķirīgo sevī un citos. Neaprunājiet kādu viņa izskata, svara, tautības,
domāšanas veida vai citu atšķirību dēļ. Ja vēlamies, lai mūsu bērnu pieņemtu,
mums jābūt gataviem pieņemt atšķirīgo citos.
Ieteikumi, kas var palīdzēt:
Spēle: „Pasaki sev. Pasaki citiem” |
Spēle: "Mācīties, draudzēties, spēlēties" |
Spēle “Draudzīgai klasei” |