Lomas klasē
23. oktobris, 2023 pl. 11:52,
Nav komentāru
🥳
👩🏫
Esam atsākuši ikmēneša vebināru ciklus, kuri ir ļoti praktiski un
uzvediba.lv būtiskākā daļa ir tieši jautājumu un atbilžu sesija.
Vebinārā “Kā palīdzēt sadarboties bērniem, kuri nesadarbojas
” tika uzdots jautājums par negatīvajām lomām klasē - ko darīt, ja klasē
ir kāds āksts, bandīts, provokotators, kurš netiek ārā no savas lomas un
jūtas spiests rīkoties negatīvi kaut pašam tas vairs nepatīk? Nereti šādu
lomu viņš ieņem vienaudžu spiediena dēļ.
Tādos gadījumos arī pārrunas ar vecākiem, pedagogiem, atbalsta personālu nepalīdzēs,
jo vienaudži ir daudz tuvāk nekā pieaugušie.
Lai izkāptu ārā no negatīvajām lomām un negatīvas grupu dinamikas, ir jāsaprot, vai paši pieaugušie redz pozitīvās lomas klasē. Šeit ir daži piemēri ar lomām, kas verētu uzlabot grupas dinamiku:
👩💼 Iesaistītājs | 🧑⚖️Dienasgrāmatas turētājs | 👨💻Komunikācijas eksperts |
palīdz citiem justies iekļautiem un motivētiem. | atbild par uzdevumu un notikumu atgādināšanu un plānošanu. | palīdz risināt konfliktus un neskaidrības. |
👩🔧 Resursu vadītājs | 🧑🏫 Projekta vadītājs | 👩🎨 Iedvesmotājs |
zina, kur un kā atrast nepieciešamos mācību materiālus vai palīglīdzekļus. | vada grupu darbos un nodrošina, ka visi uzdevumi tiek izpildīti laikā. | dod pozitīvu enerģiju un motivāciju |
👨🎓 Kultūras vēstnieks | 👩💻 Tehnoloģiju eksperts | 🦹♂️Bibliotēkas vēstnesis |
audzēkinis ar zināšanām par dažādām kultūrām un tradīcijām. | palīdz izmantot datorus, planšetes un citas tehnoloģijas mācīšanās procesā. | atbild par grāmatu un citu resursu aizņemšanu un atdošanu. |
Šīs lomas var palīdzēt bērniem justies vērtīgiem, piederīgiem un veicināt pozitīvu
līdzdalību klasē.
Te ir dažu aktivitāšu pēmēri, kas palīdzētu bērniem noskaidrot, kādas pozitīvās lomas viņiem piemīt:
Aktivitātes ar kartītēm:
Izveidojiet kāršu komplektu ar lomu aprakstiem. Katrs izvēlas kartīti, kas
viņuprāt viņam vislabāk piestāv, un pēc tam pasaka, kāpēc izvēlējās tieši
šo lomu.
Individuālās intervijas:
Audzēkņi veic intervijas cits ar citu, jautājot par to, kādās situācijās
viņi jūtas stipri un kurās lomās viņi jūtas vislabāk.
Stāstu veidošana:
Audzēkņiem jāizveido stāsts par varoni, kas pārstāv viņa ideālo lomu. Pēc
tam viņi var diskutēt par to, kā šis varonis risinātu dažādas situācijas
skolā.
Lomu izmēģināšana:
Audzēkņi tiek sadalīti mazās grupās un katrai grupai tiek piešķirta noteikta
loma. Pēc tam grupas izspēlē situācijas, kur iesaistītas šīs lomas
Dienasgrāmatas rakstīšana:
Audzēkņi regulāri pieraksta par to, kādas lomas viņi uzņemas skolā, kādus
izaicinājumus sastop un kādi ir panākumi. Šī dienasgrāmata var būt publiska
- to var rakstīt visa klase.
Pozitīvā atgriezeniskā saite:
Audzēkņiem tiek lūgts rakstiski sniegt atgriezenisko saiti par saviem klasesbiedriem,
norādot, kādas lomas viņi ir redzējuši.
Aptaujas:
Tiek īstenotas aptaujas ar jautājumiem par uzvedību un lomām grupās. Rezultāti
palīdzēs saprast, kādas lomas viņi paši uzņemas un kādas uzņemas citi.
(rezultātu prezentācijā lūdzu miniet tikai pozitīvās lomas)
Diskusijas: tās veido ar mērķi noskaidrot lomas, kuras audzēkņi uzņemas dažādās aktivitātēs
vai projektos. Lūdziet pārdomāt, kādas lomas viņi vēlētos uzņemties nākotnē.
Lai šīs aktivitātes būtu veiksmīgas, svarīgi, lai pedagogi un citi pieaugušie
pievērstu uzmanību atbildēm, palīdzētu audzēkņiem saprast un novērtēt viņu
unikālās spējas un talantus.
![]() |
![]() |
![]() |
|
Sarunu aplis lieliem un maziem
|
Spēle: „Pasaki sev. Pasaki citiem”
|
Dusmu kontroles spēle
|