Pāriet uz galveno saturu
Risinājumi uzvedības maiņai
  • Darba videi
  • METODOLOĢIJA
  • Lasītava
  • Programma KiVa
  • Bezmaksas resursi
  • Instrumenti
    • Draudzīgai klasei
    • Kā izprast uzvedību?
  • E-veikals
  • Kontakti

Ikvienam ir tiesības uz privātīpašumu

24. marts, 2023 pl. 10:24, Nav komentāru


Ikvienam ir tiesības uz privātīpašumu, arī bērniem ir tiesības būt noteicējiem par savām mantām un izvēlēties, vai viņi vēlas ar kādu tajās dalīties. Piespiedu dalīšanās neveicina draudzību, bet gan liek izjust apdraudējumu, jo tiek pārkaptas mūsu robežas.

Tomēr atteikties iespējams dažādi:

  • skaļi kliegt: “Nē!”,
  • pagriezties un aiziet prom,
  • paskaidrot savu izvēli,
  • atbildēt ar pārmetumu: “Kā tu vispār iedomājies man ko tādu lūgt?”.

Reizēm bērni iemācās komunikācijas prasmes, kuras dod visātrāko rezultātu – pateikt skaļi un dusmīgi, izmantot spēku, nevis atrisināt situāciju mierīgi. Reizēm arī pieaugušie ar savu piemēru un pat apzināti dotiem padomiem rosina bērnus rīkoties agresīvi. Tāpēc svarīgi bērniem parādīt un ļaut izmēģināt veselīgus veidus, kā paust savu izvēli. Arī izvēli, kura kādam citam nepatiks, piemēram, izvēli nedalīties ar kādu sev mīļu mantu vai pēdējo šokolādes gabaliņu.

Jaunajā spēles “Uzvedības noteikumi pirmsskolai un skolai” izdevumā esam ieviesuši jautājumu kategoriju “pamēģini”, kurā uzdotie jautājumi ir mudinājums uz praktisku darbošanos. Šajā jautājumā vēlamies bērnus aicināt izspēlēt vairākas situācijas, kurās jāpasaka, ka nevēlos dalīties. Īsas lomu spēles palīdz bērniem praktiski izmēģināt jaunas prasmes, jo tikai tas, ko bērns būs vairākkārt pamēģinājis, kļūs par daļu no uzvedības repertuāra. 

Mēs apgūstam saskarsmes prasmes, esot saskarsmē cits ar citu. 

► Sadaliet bērnus pāros, aiciniet uzrakstīt pēc iespējas vairāk interesantu un cieņpilnu veidu, kā pateikt otram, ka bērns nevēlas dalīties. Katra grupa uz maiņām izspēlē vairākas situācijas. Klase noslēgumā var pārrunāt, kuras frāzes un kāda ķermeņa valoda, neverbālā komunikācija viņiem šķita piemērotākā šādām situācijām.

Bērni apgūst saskarsmes prasmes savā ierastajā vidē. Ja vidē nav iespēju apgūt veselīgu, sevis un citus cienošu ķermeņa un verbālo valodu, mēs varam radīt vidi, kurā bērni var iemācīties citus komunikācijas veidus. Sākums ir dažas vienkāršas frāzes. Šajā gadījumā tā varētu būt: “Atvaino, bet...”.

Mazi paradumi dara brīnumus!



Nav komentāru

Komentēt







Jaunākie ieraksti

  • Ja bērns aizmet dāvanas pa gaisu...
    17. dec. 2024
  • Kā padarīt personāla atlasi autismam draudzīgu?
    2. okt. 2024
  • Ja mans bērns dara pāri citiem bērniem
    2. sep. 2024
  • Kāpēc ir tik svarīgi veidot iekļaujošu darba vidi, tostarp cilvēkiem ar autismu
    21. aug. 2024
  • Kā sēdināt bērnus klasē?
    4. aug. 2024
  • Kāpēc ir situācijas, kurās bērns vienmēr ir dusmīgs, bēdīgs, aizvainots?
    13. jūl. 2024
  • Kā strādāt ar impulsivitāti?
    10. jūl. 2024

Meklēt

Populārākie ieraksti

Bērns zog naudu no vecākiem 
9. februāris, 2020

Kā mācīt bērnam lasīt 
22. augusts, 2019

Kā trenēt bērnu (un savu) pacietību?
12. augusts, 2019

Apsaukāšanās un iesaukas? Tas nav tik vienkārši...
5. maijs, 2019

Kā stiprināt bērna pašapziņu?
10. februāris, 2019

Pirkumu grozs

Pirkumu grozs ir tukšs.

  • Draudzīgai klasei
Galerija
Biežākie jautājumi
Noteikumi

© OUT LOUD SIA 2024 Visas tiesības rezervētas