Katram savs vizuālais atbalsts

Vizuālais atbalsts var noderēt ikvienam, it īpaši, ja arī rakstītu tekstu uzskatām par vizuālo atbalstu. Iepirkumu saraksti, ceļa zīmes, kalendāri palīdz mums plānot savu rīcību un laiku, atcerēties par svarīgo. Kā būtu dzīvot bez norādēm lidostās, bez kartēm? Kāda būtu pasaule, ja mēs nepaļautos uz vizuālu laika un vietas atainojumu? Mums droši vien negribētos iet pārāk tālu no mājām, kur nu vēl lidot, jo pastāvētu liela iespēja apmaldīties. Būtu grūti paturēt prātā visus darāmos darbus, un nāktos samazināt pienākumu daudzumu. Iespējams, mūsu ēdienkarte kļūtu diezgan vienveidīga, jo mēs nespētu prātā veidot arvien jaunus iepirkumu sarakstus arvien jaunām receptēm.
Vizuālais atbalsts mums palīdz aptver sarežģīto pasauli.
Tas var noderēt arī bērniem situācijās, kuras izraisa satraukumu, neziņu. Mazi bērni daudzas nepatīkamas emocijas pauž nevis ar vārdiem, bet gan uzvedību – situācijas, kurās bieži vien nepieciešams vizuālais atbalsts ir mantu kārtošana, ģērbšanās pirms iešanas ārā, iešana uz bērnudārzu, mazgāšanās, zobu tīrīšana, iemīļotās nodarbes pārtraukšana.
Kā ieviest vizuālo atbalstu mājās?
1. Dienas plāns
Dienas plāns ir lieliska doma ikviena vecuma bērniem. Mazākiem bērniem jāveido pavisam vienkāršs vizuālais dienas plāns ar zīmējumiem vai fotogrāfijām. Bērni, kuri jau paši māk zīmēt vai rakstīt, var piedalīties dienas plāna veidošanā.
Mēs esam izveidojuši detalizētāku dienas plānu, kas piemērots jau lielākiem bērniem.
2. Vizuāls laika attēlojums
Smilšu pulkstenis, taimeris telefonā un arī mums visiem tik pazīstamais pulkstenis ar kājiņām un skaitļiem – tie visi ir veidi, kā vizuāli attēlot laiku. Vizuāls laika attēlojums palīdz saprast, ka aktivitāte neilgs mūžīgi, tas palīdz sagatavoties pārmaiņām - mēs redzam, ka līdz iziešanai no mājas palikušas piecpadsmit minūtes un pasteidzamies. Bērniem, kuri nepazīst pulksteni, nav iespēju paredzēt pārmaiņas un plānot savu laiku, tāpēc situācijās, kurās bērnam ir grūti pārtraukt iemīļoto nodarbi vai arī iesākt darīt ko jaunu, var noderēt smilšu pulkstenis vai taimeris, kurā vizuāli attēlots, kā laika paliek arvien mazāk. Ja mēs pasakām – tev atlikušas vēl piecas minūtes –, un ieslēdzam taimeri, bērnam ir iespēja vērot laiku, sagatavoties spēles beigšanai, noskaņoties pārmaiņām. Šis paņēmiens strādā daudzās mājās un ir pavisam vienkāršs! Tās var būt pēdējās divas minūtes pirms ģērbšanās uz bērnudārzu vai trīs minūtes zobu tīrīšanai, galvenais, ka bērns redz laika kustību.
3. Apņemšanās tabulas
Bērniem, kuriem nepieciešama papildus motivācija, lai apgūtu kādu prasmi vai nostiprinātu kādu pozitīvu uzvedību, lieti noder uzlīmju, žetonu vai ierakstu tabuliņa, kurā atainota bērna apņemšanās un par to gaidāmā balviņa. Ik reizi, kad bērns izpilda savu apņemšanos, viņa vai viņš saņem vienu uzlīmi savā tabuliņā. Kad vajadzīgais skaits ir savāks, bērns saņem balvu. Mēs esam iekļāvuši apņemšanās tabulu arī jaunajā spēlē „Uzvedības noteikumi pirmsskolai un skolai” – šoreiz kā vairākkārt lietojamu tāfelīti, kurā iespējams gan rakstīt, gan arī līmēt uzlīmes.
4. Problēmsituāciju atšķetināšana
Nereti vizuāls dienas plāns nav nepieciešams visai dienai, bet gan tieši tiem dienas posmiem, kuri ir sarežģīti. Ja no rītiem bieži rodas strīdi, tad rīti ir tas laiks, kuru varat attēlot vizuāli. Izvēlieties bērna iemīļotāko multeni, grāmatu, spēli un veidojiet plānu ar tās elementiem. Tas var būt rīta vilcieniņš, kuram katrā vagonā ir atainota paveicamā darbība: piecelšanās, paēšana, zobu tīrīšana, apģērbšanās, iziešana no mājām. Ja grūti ir vakari, veidojiet vakara plānu. Tas palīdz ne tikai bērnam, bet arī vecākiem, jo liek mums pieturēties pie saviem noteikumiem par spīti pašu nogurumam. Nevajag arī īpaši pārcensties, bet paši svarīgākie vakara notikumi – zobu tīrīšana, tualetes apmeklējums, apģērbšanās pidžamā – jau bieži vien ir gana problemātiski, tā kā ar to arī iesākumā pietiks.
Viena no svarīgākajām domām par vizuālo atbalstu – katram savs. Kādam nepieciešamas piktogrammas, kāds cits priecājas par paša zīmējumiem, vēl kādam patīk saraksti. Un ja vēl izdodas vizuālā atbalsta veidošanu padarīt par kopīgu nodarbi ar bērniem, gan process, gan rezultāts iegūs pavisam citu noskaņu!