Iedomājieties, cik daudz konfliktu ikdienā rodas no tā vien, ka kāds ko pasaka vai izdara neīstajā laikā un vietā?
Nereti kāda cilvēka uzvedība šķiet savāda nevis tāpēc, ka tā pati par sevi ir kaitējoša vai nevēlama, bet gan tāpēc, ka uzvedība nav piemērota tā brīža sociālajam kontekstam. Bučošanās pati par sevi nav nevēlama uzvedība, bet, ja kāds sāk bučot visus tramvaja pasažierus, rodas sajūta, ka kaut kas nav kārtībā. Savukārt nedaudz mainot sociālo kontekstu, tā pati uzvedība šķiet teši laikā: mēs esam Francijā, kur pieņemts sabučoties uz vaigiem, un tikko Francijas fultbola izlase ir uzvarējusi Pasaules čempionātā, visi līksmo, un kāds tramvaja pasažieris sabučo pārējos. Vai gan tā nebūtu daļa no kopīgām svinībām?
Daudzi no mums pielāgojas dažādiem sociālajiem kontekstiem teju neapzināti. Mēs nedomājot mainām ķermeņa valodu, balss tembru, valodas repertuāru. Stāstām jokus draugiem, bet saglabājam nopietnību, sniedzot prezentāciju eksāmenā. Stāstām jokus draugiem, kuri ir labā vai neitrālā noskaņojumā, bet nejokojam, kad draugiem ir atgadījusies nelaime.
Gan bērni, gan pieaugušie mēdz neizprast to, kā mainīt uzvedību atkarībā no sociālā konteksta. Ka dažādās vietās un laikos ir dažādi noteikumi – sporta stundā drīkst skriet, bet gaiteņos nedrīkst, mājās zem segas drīkst pieskarties sev, kā vien gribas, bet klasē nedrīkst, starpbrīdī drīkst runāties ar draugiem, bet stundas laikā nedrīkst.
Ir bērni, kuri lieliski iegaumē uzvedības noteikumus, taču neprot tos pielietot ikdienā, jo tā ir mainīga. Nepietiek, ja pasakām bērnam – skolā nedrīkst skriet, kliegt un mētāt lietas. Bet sporta stundā skolotājs taču liek mums darīt tieši visas no šīm lietām!
Mēs esam izstrādājuši jauno „Uzvedības noteikumu spēli pirmsskolai un skolai”, ņemot vērā dažādos sociālos kontekstus, kādus bērni pieredz skolā. Kāda uzvedība ir piemērota starpbrīdī? Kā gaidīt rindā, netraucējot citus? Kādi noteikumi jāievēro ēdnīcā? Kā atšķiras sporta apģērbs no ikdienas apģērba? Ne visiem šie jautājumi ir vienkārši atbildami. Bieži vien mēs pat nenojaušam, cik sarežģīta ir pasaule, cik daudz rakstīto un nerakstīto noteikumu jāapgūst bērniem, uzsākot skolas gaitas.