Pāriet uz galveno saturu
Risinājumi uzvedības maiņai
  • Darba videi
  • METODOLOĢIJA
  • Lasītava
  • Programma KiVa
  • Bezmaksas resursi
  • Instrumenti
    • Draudzīgai klasei
    • Kā izprast uzvedību?
  • E-veikals
  • Kontakti

Kautiņi, kuros nav izredžu uzvarēt

14. decembris, 2019 pl. 9:18, Nav komentāru



Mūsu tikšanās iemesls ir kautiņš, kura rezultātā jaunietis smagi cieta. Es mainīju daudzas detaļas, lai iesaistītās puses neatpazītu, un stāstu publicēju ar vecāku atļauju, jo tie līdzinās daudziem citiem stāstiem mazajās un lielajās skolās.

Mēs sēdējām pie galdiņa kafejnīcā – es, vecāki un jaunietis – šī stāsta galvenais varonis. Aiz loga ir tumšs, kafejnīca ir tukša. Es raugos tējas glāzē, kurā pamazām iekrāsojas ūdens, vecāki raugās manī, jaunietis raugās telefonā. Jaunietis izskatās sportisks, izskatīgs, gudrs un… noguris.

Šajā gadījumā tas nav tikai stāsts par fizisku vardarbību, pūļa psiholoģiju, tas ir stāsts par skolu apvienošanos, bet tas var būt arī stāsts par mazas grupas pievienošanos lielākai grupai.

Ja mēs nepazīstam tos, kas pievienojas mūsu grupai, mēs varam viņus uzskatīt par ienaidniekiem, kas izaicina mūsu grupas rakstītos un nerakstītos noteikumus, to, kā tiek runāts grupā, kā tiek risināti konflikti, kas tiek celts gaisā un kas – noklusēts. “Tas tā nav pieņemts”, “Pie mums tā nedara” ir populārākās frāzes, kuras dzird šāda klimata kolektīvos.



Divu sarežģītu sistēmu apvienošanās nekad nav vienkārša. Mēs esam pieraduši svešo uzskatīt par ko tādu, no kā ir jāuzmanās.

Skolu gadījumā apvienojas divas pieaugušo pasaules kultūras un daudzas vienaudžu kultūras, un izglītības līderi ne vienmēr māk šo procesu vadīt. Apvienojoties skolām, konflikti parasti sāk veidoties pat pāris gadus agrāk, kad pašvaldībā sākas spekulācijas par skolu apvienošanu. Tad konfliktā iesaistītās puses meklē Stāstus, kas parādītu otru pusi sliktākā gaismā. Tiek meklēti argumenti, kā otru pusi pat demonizēt, un līdz ar to brīdī, kad apvienošanās notiek, gaisotne abās pusēs ir naidīga. Tā var būt naidīga arī tikai vienā pusē, bet tas šo situāciju nepadara vienkāršāku.

Piederības sajūta ir viena no bērna un pieauguša pamatvajadzībām, un ir būtiski, ka skolas vide šo sajūtu nodrošina. Ja piederības sajūtas nav, kolektīvos veidosies mikrogrupas – savējie un svešie. Ja nav redzoša līdera, naids var turpināties gadiem un eskalēties arī emocionālā vai pat fiziskā vardarbībā.

Bērniem tas ir sarežģītāk – ja klasei pievienojas viens bērns, tā ir viena grupas dinamika. Ja klasei pievienojas grupa, tā ir cita dinamika.  Pusaudžu klasēs tā ir vēl cita dinamika, jo jaunieši aizstāv ne tikai sevi, un tad mēs dzirdam “Tu uz mūsu meitenēm neskatīsies!”, “Kāpēc tu iedomājies, ka esi labāks par mums?”

 

Kas īsti notika?

Jebkurā gadījumā, apvienojoties skolām, pamatskolas klasē ienāca bariņš ar jauniešiem. Viens no viņiem – atraktīvs jauns puisis, kas labi mācās, piedalās dejās, apgūst tuvcīņu, ar labu humora izjūtu.

Klasesbiedri viņu uztvēra kā apdraudējumu. No sākuma konflikti bija slēpti – pasīvi agresīvas frāzes, “nejauša” uzgrūšanās gaiteņos, līdz vienā pēcpusdienā klases priekšā vairāki jaunieši sāka viņam uzbrukt, kāpēc viņš skatās uz “mūsu” meitenēm.

Vārds pa vārdam, un klases līderis izaicināja puisi uz cīņu. Pēcpusdienā pēc stundām. Kur visai klasei jābūt skatītājos. Jaunietis izaicinājumu pieņēma, un klase to pavadīja ar ovācijām “Kautiņš, kautiņš, kautiņš!”

Tikšanās notika, tā bija rupja, fiziska cīņa, kurā jaunietis sākuma guva virsroku, tad tika nogāzts zemē un saņēma vairākus spērienus pa galvu, vēderu un palika guļam. No sākuma uz zemes, tad slimnīcā ar smadzeņu satricinājumu.

 

Ko no tā īsti mācīties?

Kad runājāmies ar piekauto jaunieti un viņa ģimeni, viņš teica, ka briesmīgākā bija sajūta, ka visa klase ir pret viņu, un, ja viņš arī būtu nogāzis līderi, visa klase būtu metusies viņam virsū. Viņš jau klasē vārdu pārmaiņā redzēja, ka tas labi nebeigsies, bet viņš nevarēja atkāpties, jo tad viņu visu gadu sauktu par “mīksto”

Kad runājām ar klases audzinātāju, viņa arī minēja, ka līderis, kurš izaicināja uz kautiņu, cerēja, ka kāds viņu apturēs. Tas bija viņa pienākums “aizstāvēt klases godu”. Un tas ir ļoti svarīgi to saprast – abi konfliktā iesaistītie nespēs sevi apturēt, jo pusaudža gados zaudēt seju vienaudžu acīs – tā ir sociāla nāve. Tā ir trauma, kas atstāj dziļākas sekas nekā zilumi vai pat smadzeņu satricinājums un lauzta roka.

Auculieciniekiem, it īpaši tiem, kuriem nesāp, jo viņus taču nesit, kaušanās ir kā maza Holivuda. Tā iedod piedzīvojumu sajūtu, tā iedod sajūtu, ka viņš  ir daļa no kāda svarīga procesa un organisma. Jā, filmas glorificē vardarbību, jā, mūsu bērni skatās filmas un viņi pielāgo sev dažādas lomas. Ja viņi aug vidē, kur katra lieta ir jāizcīna – statuss, atzinība, viņi patiešām var sākt uztvert dzīvi kā cīņu, kur svarīgākais ir nebūt tam, kas guļ zemē un spļauj asinis. Svarīgi ir būt virs kāda. Šādas klases visu laiku mērās, un viņi nogurst no tā, ka nevar būt tie, kas patiešām vēlas būt. Un, kā jūs ziniet, nogurums nav labākais padomdevējs…

Ko darīt?

Pirmkārt – informēt klases kolektīvu, ka plānoto kautiņu gadījumos, par tiem nekavējoties jāinformē pieaugušie. Pieaugušajiem ir jāapsola, ka viņi saglabās pilnīgu anonimitāti. Informēt, ka, ja viņiem ir bail iejaukties, lai zvana policijai. Diemžēl, realitāte rāda, ka pašas skolas slēpj šos gadījumus, mēģina atrisināt, neiesaistot tajā ārējos palīgus. Kas bieži vien sitējiem iedod varas un nesodāmības sajūtu, un pēc pāris gadiem būs tā, ka pašiem pieaugušajiem būs bail iet konkrētajā klasē, un cilvēki uz ielas pāries otrā pusē, redzot viņus nākam pretī. Kas šiem jauniešiem iedos vēl lielāku varas  sajūtu, un viņi turpinās iesākto… Jaunieši nesaprot un ilgi vēl nesapratīs vardarbības emocionālās, sociālās, medicīniskās sekas un arī juridiskā sekas.

Pedagogiem ir jāvēro sevi. Jo vairāk pedagogi kliegs, jo nesavaldīgāki un nervozāki viņi būs, jo mazāka iespēja, ka viņi pamanīs, kas vispār notiek klasē un mazāka varbūtība, ka klases stāstīs par to, kas notiek. Diemžēl, pedagogi spēj būt ļoti, ļoti nesavaldīgi, un nesavaldības sākas ar attieksmi, ar frāzēm “Gan jau arī tu pats kaut kur biji vainīgs”, “Ko tu tur līdi?”, jā, arī “Puiši neraud”. Ir grūti, bet ļoti palīdz, ja pedagogs spēj aiz uzvedības saskatīt personība.

Vecākiem ir jāvēro savi bērni – ja bērni nāk mājās ar netīrām, saplēstām drēbēm, saplosītu somu, ja pazūd telefoni, personiskās lietas, neticiet nejaušībām. Viens gadījums ir viens gadījums, ja tā ir sistēma, atrodiet laiku uzmanīgi aprunāties ar bērnu. Un, pirms metīsieties ko risināt, palūdziet bērna viedokli, kas viņaprāt palīdzētu. Jo nereti vecāku emocionālās reakcijas sagrauj vairāk nekā uzceļ. Nedomājiet, ka jūsu ienešanās klasē un kliegšana uz sitējiem palīdzēs vairot cieņu pret jūsu bērnu klasesbiedru acīs. Un tas radīs vēl plašāku plaisu starp jums un jūsu bērnu

Ja bērns iesaistās kautiņos, ja bērnam ir impulsu kontroles grūtības, lūdzu, lūdzu, nopērciet Dusmu kontroles spēli. Daudzi vecāki, kas zvana, lūdzot palīdzību, saka, ka klase ir tāda, kas izaicina viņu bērnu, bet atceraties, ka visa dzīve būs viens vienīgs izaicinājums, un impulsus kontrolēt, risināt problēmas ir jāiemācās.  Jā, jāsakārto ir arī vide, kurā jauniets mācās, bet efektīvāk ir mainīt sevi.

Atceraties seno teicienu – vardarbība nesākas pēkšņi. Ja jūs tiekat pārsteigts, tas nozīmē, ka esat palaiduši kādas pazīmes garām. Un par to, kā atpazīt situācijas, kā mācīt aiziet no tām prom līdz konfliktiem pirms fiziskas eskalācijas, par to vēlāk…

 

Nav komentāru

Komentēt







Jaunākie ieraksti

  • Ja bērns aizmet dāvanas pa gaisu...
    17. dec. 2024
  • Kā padarīt personāla atlasi autismam draudzīgu?
    2. okt. 2024
  • Ja mans bērns dara pāri citiem bērniem
    2. sep. 2024
  • Kāpēc ir tik svarīgi veidot iekļaujošu darba vidi, tostarp cilvēkiem ar autismu
    21. aug. 2024
  • Kā sēdināt bērnus klasē?
    4. aug. 2024
  • Kāpēc ir situācijas, kurās bērns vienmēr ir dusmīgs, bēdīgs, aizvainots?
    13. jūl. 2024
  • Kā strādāt ar impulsivitāti?
    10. jūl. 2024

Meklēt

Populārākie ieraksti

Bērns zog naudu no vecākiem 
9. februāris, 2020

Kā mācīt bērnam lasīt 
22. augusts, 2019

Kā trenēt bērnu (un savu) pacietību?
12. augusts, 2019

Apsaukāšanās un iesaukas? Tas nav tik vienkārši...
5. maijs, 2019

Kā stiprināt bērna pašapziņu?
10. februāris, 2019

Pirkumu grozs

Pirkumu grozs ir tukšs.

  • Draudzīgai klasei
Galerija
Biežākie jautājumi
Noteikumi

© OUT LOUD SIA 2024 Visas tiesības rezervētas