Kā mācīt bērnam lasīt?
Jautājumus par to, kā "piespiest" bērnu lasīt, uzvedība.lv saņem katru nedēļu. Šo rakstiņu rakstu ar lielu bijību,
un joprojām nezinu, vai esmu pareizais cilvēks, kaut visi mani bērni ir
grāmatmīļi, un esmu palīdzējusi burtu labirintus atšķetināt daudziem bērniem. Tomēr
nejūtos speciālists šajā jomā, un aicinu šo bloga ierakstu lasīt ar trīskāršu
skepses devu un droši pievienot savas idejas.
Šo rakstu izveidot mani pamudināja ar kurjeru atsūtīts brīnišķīgs asteru pušķis, kuru saņēmu par to, ka nesenā pasākumā pusstundas laikā kādai meitenei iemācīju lasīt. Viņai tas nebija izdevies visas pirmās klases laikā, un vecāki bija pārguruši. Atklāti sakot, tur mans ieguldījums bija pavisam mazs - vienkārši parādīju vairākus mazus knifiņus. Un viņa lasa! Daudz!
Kas īsti ir ar to lasīšanu?
Tāpat – ja redzat, ka jūsu vecvecāki "nopietni" pieiet bērna lasītprasmei, argumentējot, ka jūs sākāt lasīt jau triju gadu vecumā, aizliedziet viņiem to darīt. Īpaši iejaucieties viņu akadēmiskajos nodomos, ja dzirdat, ka viņi māca burtiņus bērnam, liekot saukt – „Bē”, „Kā” „Gā” utt. Vecvecāku svarīgākais pienākums ir mīlēt bērnus. Punkts!
Mācību procesam jābūt jautram. Jo
tur, kur ir jautrība, tur ir uzmanība. Un neko nav
iespējams iemācīties bez uzmanības. Kā no neirozinātnes pasaules Rikas Hansons saka
„Neurons that fire
together, wire together”. Ja bērnam šķitīs, ka mācīties ir jautri,
viņam patiks mācīties, un viņam veidosies pozitīvs ieradums uzzināt jaunus
burtus, likt zilbītes, atklāt jaunus vārdus, tas būs liels prieka un iedvesmas
avots.
K ā
motivēt bērnu lasīt?
Vislabāk – ar lasīšanu priekšā.
Ne pat pasaku grāmatas – mūsdienās ir daudz aizraujošas bērnu literatūras, un katram vecumam var ko atrast, Nelasošie pirmklasnieki kļūs atkarīgi no lasīšanas pēc Luīzes Pastores Mākslas detektīvu sērija. Lasiet priekšā katru vakaru un
interesantākajās vietās pārtrauciet ar tekstu, ka turpinājums sekos rīt .
Ejiet uz bibliotēkām jau no maza vecuma. Tas ir tik svinīgs notikums, bibliotēkā bērni mācās uzvesties klusu. Un tā ir vide, kas veicina lasīšanu, jo bērni var izvēlēties starp daudzām grāmatām un atrast to, kas atbilst viņam piemērotajam burtu lielumam, fonam, vizuālajam noformējumam, papīra tekstūrai, jā, arī smaržām. Visas maņas ir iesaistītas lasīšanā. (un ir vērts iesaistīt).
Izvēlieties bērna vecumam un interesēm atbilstošas grāmatas. Sāciet ar kaut ko pilnīgi banālu, nemetieties elektrofizikā un kosmoloģijā, ja bērnam tas neinteresē. Ja bērnu interesē vilcieni, astrofizika, elektronika, tad lūdzu, lūdzu, nelasiet „Slaveno pīlēnu Timu!”
Lasiet paši. Jūs esat redzējuši
mazus bērnus, kuri nopietnām sejām tēlo, ka lasa grāmatas. Tas nozīmē, ka viņi
ir šo modeli redzējuši un saprot, ka tas ir aizraujoši. Lasiet grāmatas jūs. Ja
bērni jūs redz pie viedierīcem, viņi ņem tās. Ja viņi jūs redzēs pie grāmatām,
viņi vismaz mēģinās.
Neaizmirstiet par jautrību
Lasiet jautras lietas – Sarunu aplis, skaitāmpantus, Draisko zilbīšu grāmatu, Burtošanas čempionātu, grāmatu Miljons. Drukājiet savas zilbītes. Ja zilbītes sanāk neloģiskas, ja teikumi skan muļķīgi, lieliski! Jo muļķīgāk, jo labāk! Tas viss rada lielu jautrību, un jautrība palīdzēs palikt burtu pasaulē ilgāk.
Trenējiet uzmanību un trenējiet pacietību.
Par to mums ir daudzi ieraksti, bet uzmanību var trenēt ar grāmatu lasīšanu, jo bērnam ir jāseko līdzi sižetam.
Nolasiet pusteikumu un ļaujiet bērnam teikumu pabeigt. Tas nekas, ka tas atšķirsies no scenārija. Vai lai pabeidz dialogu – kā tu domā, ko teica piļu mamma?
Aprunājieties - kāpēc viņa tā rīkojās. Kā tu domā, kas notiks tālāk?
Burti - vai visa sākums?
Veikalos var nopirkt (un
internetā var izdrukāt) dažādus brīnišķīgus alfabēta burtus. Pasludiniet, ka
šodien būs burtiņa A diena, un bērns lai savā istabā sastiprina A burtus pie
visiem priekšmetiem, kas sākas ar šo burtu.
Domājiet
teikumus, kur visi vārdi sākas ar konkrētu burtu. Sāciet ar divu vārdu teikumiem.
Alnis aizgāja. Ance aizmiga. Svarīgi ir tas, ka bērns sāk dzirdēt, ka vārdi
sastāv no maziem ķieģelīšiem. Vecāki bērni var jau veidot garus teikumus „una uzdāvināja
uldim upenes un uzkūra uguni upmalā.” Šī
spēle īsinās garus ceļa gabalus, un lūdzu, mīļie pieaugušie, iesaistieties –
tas trenē smadzenes vairāk nekā jūs domājiet.
Jūs ejot varat dziedāt – aaaaa un bērns turpina jebkādu a vārdiņu. Vai uuuuuuu upe. Tad mainaties lomām. Viņš sāk ššššš, jūs turpināt - šņore. Vēlāk jau varat spēlēt spēli, ka bērns mēģina saklausīt otro burtiņu aaaauuuuusis.
Globālā lasīšana
Ja bērnam ir grūtības, ir svarīgi saprast, kādas tās ir un
kāpēc. Ir bērni, kuri tik viegli nesaprot burtus un zilbes, un šiem bērniem ir
vērts mēģināt mācīt lasīt globāli. Ir bērni, kuri vispirms iemācās uztvert visu
vārdu, nesadalot to pa burtiem. Vecākiem tas varētu šķist kaitinoši, jo nereti
šie bērni mēģina uzminēt, kas rakstīts vārdā, un citiem šķiet, ka bērnam ir
slinkums lasīt burtu pa burtam.
Jums
palīdzētu pa māju salipinātas zīmītes – uz durvīm zīmīte DURVIS, uz kliņķa KLIŅĶIS.
Lipiniet katru dienu, rakstiet zīmītes bērna klātbūtnē un rakstot mēģiniet
izdziedāt burtus, lai bērns mācītos saklausīt, ka vārds sastāv no dažādiem
burtiem.
Parasti bērni vieglāk uztver
pirmos un pēdējos burtus, un protams, vārds „istaba", "aizkari", "atvilktne”,
daudziem no mums sagādās galvassāpes visas dzīves garumā J
Daudzi bērni, kuriem globālā lasīšana ir spēcīgā puse, aizraujas ar zīmolu nosaukumiem RIMI, IKEA utt. Izdariet kaut ko pavisam "nežēlīgu" – sagrieziet vienu logo no IKEA skatloga un palūdziet, lai bērns pamēģina sarindot pareizā secībā burtiņus. Ir daudzas interesantas burtu puzzles, lai var palīdzēt šiem bērniem, vienkārši sekojiet līdzi, kas interesē bērnu.
Lai bērns sastāda nedēļas plānu – rakstiet kopā to. Lieciet attēlus kopā ar vārdiņiem. Nemetiet ārā pastkastīšu reklāmas - grieziet iepirkumu sarakstus un bērns lai veikalā pēc saraksta atrod produktus. Tas veidos arī mierīgāku iepirkumu laiku. Lai bērns raksta ielūgumā bērnu vārdus (ar jūsu palīdzību), stāda iepirkumu sarakstus utt. Tas viņam liks saprast, cik burtu pasaule ir bagāta, un cik ietekmīga ir lasīšana un rakstīšana.
Spēles, rotaļas – tā ir vesela
industrija
Puzles, klucīši, burtu domino,
magnētiskie burti – tas palīdzēs, tā ir
daudzmiljonu industrija, bet tur nepieciešama jūsu palīdzība. Bet ir vērts
pārdomāt investīcijas, jo burti ir dabā - zīmējiet burtus smiltīs, miniet
mākoņu formās, lasiet reklāmas stabus pa ceļam, daudzi bērni dievina automašīnas
numurzīmju zilbju lasīšanu. Jo ne visu var sakarīgi izlasīt, un tas jau ir
smieklīgi. Meklējiet bērna burtiņus, mammas burtiņus utt.
Lieciet lietā sensoros stimulus.
Bērniem ļoti patīk burtu zīmēšana
uz muguras. Zīmējiet burtus un ciparus un bērns lai min, kādu burtu veido jūsu vilktās līnijas. Lielākiem bērniem
varat rakstīt teikumus burtu pa burtam, vēlāk jau varat arī zīmēt rakstītos
burtus. Šī spēle labi iedarbojas ne tikai uz nervu sistēmu un ir lieliska spēle,
gaidot lielveikalu rindā, bet arī trenē atmiņu. Ja bērnam kut, pamēģiniet izmantot
apaļu olīti.
Neaizmirstiet par jaunajām
tehnoloģijām
Lai bērns pats ievada youtube mīļākās
dziesmas nosaukumu, lai ievada burtu pa burtiņam spēli, it īpaši, ja viņš pusceļā zaudē pacietību! Spēlējiet
interaktīvās burtu rakstīšanas spēles. Ir daudzas skaistas dziesmas arī
latviešu valodā par alfabētu. Jebkurā gadījumā, te viedierīces var būt lielisks
palīgs.
Bērniem patīk arī kopīga
rakstīšanas spēle. Word dokumentā atveriet tukšu lapu un sāciet rakstīt kādu burtu.
Pasakiet – tas ir rrrrrrr. Un, kad bērns rūc rrrrrrrr pēkšķi nomainiet uz a. Un
bērns izdziedās rrrrrrraaaaaaaa. Tā
bērni vieglāk iemācīsies, ka vārdi sastāv no dažādām skaņām. Tas ir īpaši
svarīgi bērniem, kuriem ir mācīti atsevišķie burti „Pē” Zē”, un bērna smadzenes
nesaliek, kā „Kā” „Ā” Ķē Ī un ES var sanākt kaķis.
Sviniet katru mazo uzvaru,
atbalstiet bērnu viņa ikdienas gaitās
Ir bērni, kuri tiecas tikai pēc izcila rezultāta. Ja
vecāki to atbalsta, bieži labo kļūdas, kritizē, bērnam var rasties sajūta, ka
viņš ir vērtīgs tikai tad, ja ir veiksmīgs un gudrs. Un pusceļā bērni var
padoties un noslēgties, ja jutīs, ka pieaugušo gaidas ir nesasniedzami augstas, ja viņi ir nepārtraukti vērtēti. Mīliet
bērnu, priecājieties par viņa klātbūtni, sviniet mazās uzvaras, un tad
mācīšanās nebūs ar pretestību. Ja tomēr pašapziņa ir ievainota vai vienkārši ir
zema, spēlējiet Sarunu aplis lieliem un maziem. Tas ir ar vizuālo atbalstu - zīmējumu. Bērni
iemācīsies atpazīt vārdus pēc asociācijām, un tas viņiem dos tik svarīgo
sasniegumu sajūtu, sajūtu, ka viņi ir līdzvērtīgi spēlētāji. Šī spēle mācīs definēt
sevi un patiesi interesēties par citiem, kas iedos tik svarīgo ticību sev un
saviem spēkiem.