Pāriet uz galveno saturu
Risinājumi uzvedības maiņai
  • Darba videi
  • METODOLOĢIJA
  • Lasītava
  • Programma KiVa
  • Bezmaksas resursi
  • Instrumenti
    • Draudzīgai klasei
    • Kā izprast uzvedību?
  • E-veikals
  • Kontakti

Kārtība bērnu istabā - kā neiespējamo misiju padarīt par iespējamu?

1. jūnijs, 2019 pl. 23:38, Nav komentāru


Kārtība – tā ir joma, kurā ir lūzuši daudzi šķēpi, lijušas  asaras un cēlušies nenodzēšami strīdi pat starp paaudzēm. Vasara ir laiks, kad bērni paliks vieni, un šis jautājums aktualizēsies ar dubultu sparu.

Ir bērni, kuriem ir grūtības ar plašām komandām. Viņiem nederēs „Sakārto, lūdzu, istabu”. Tas ir pārāk nenoteikti, un ir bērni, kuri, dzirdot šādu lūgumu, vienkārši paliks ļoti nervozi un labākajā gadījumā pazudīs telefonā. Sliktākajā – arī kaimiņi dzirdēs, ka bērns nevēlas kārtot istabu un var arī lietas lidot pa gaisu. Tad impulsu kontroles treniņam  noderēs mūsu Dusmu kontroles spēle. 
 Ir arī pieaugušie, kuri pie liela darbu apjoma mobilizējas, bet ir cilvēki, kuri sastingst un nesaprot, no kura gala sākt un atmet tam ar roku pavisam.

Tāpēc vienojieties ar bērniem, kas vispār ir kārtība istabā. Jūs noteikti esat bijuši pie cilvēkiem, kur viss izskatās kā muzejā, bet viņi tik un tā atvainojas par haosu. Piemēram, kad esat laimīgi sakārtojuši istabu, uztaisiet vairākas fotogrāfijas un izdrukājiet tās. Uzlieciet apakšā uzrakstu „Tavs galds ir kārtībā, kad tas izskatās šādi”, „Tava istaba ir sakārtota, kad tā izskatās šādi”. Ir bērni, kuriem šī pieeja nederēs, jo viņi attēlu var uztvert burtiski un visas mantas no istabas vidus vienkārši sastumt pagultē. Tomēr bērniem, kur kuriem verbālā informācija nestrādā vai strādā vāji, sakārtotas istabas attēls varētu būt labs palīgs.

Nekārtojiet bērna vietā, it īpaši, ja bērns jau iet skolā. Tā ir jaukšanās bērna lietās, un kārtība, ja pēc tam neko nevar atrast, nav nekāda kārtība. Daudzi jaunieši saka, ka viņiem viss istabā ir jāapgriež riņķī, kamēr viņi atrod kādu konkrētu lietu. Ja tomēr jums ļoti, ļoti gribās palīdzēt, lūdziet atļauju.  Ja nevarat vairs izturēt haosu, pielieciet pie durvīm brīdinājumu, ka noteiktā laikā jūs paši kārtosiet. Tas dos laiku jaunietim mobilizēties.

Tomēr lūdzu, lūdzu, negaidiet brīdi, kad jūs kā vecāki haosā zaudēsiet pacietību. Atgādiniet pamazām par kārtojamajām lietām. Paslavējiet bērnu, kad viņam ir izdevies sakārtot istabu vai maģiskā kārtā to nesajaut uzreiz. Vai nolikt vietā lietas, kuras viņš parasti nenoliek.  Svarīgi ir palikt pozitīvā komunikācijā un komunikācijā vispār.

Izmantojiet pozitīvās modelēšanas pieeju. Noteikti atrodiet laiku kārtot kopā ar bērniem un komentējiet, ko jūs darāt un kāpēc tieši tā. Tas iemācīs bērnu strukturēt. Piemēram, mīksto rotaļlietu plaukts izārdīsies daudz lēnāk un izskatīsies lieliski, ja lielās mantas būs aizmugurē, bet mazākās priekšā. Parādiet, ka, izkrāmējot visu plauktu un liekot lietas atpakaļ, var atrasties daudzas mīļas sen pazudušas lietas, kā arī gala rezultāts izskatīsies lieliskāk, nekā vienkāršu priekšmetu pārvietošana pa plauktu.

Vairākas pieejas kārtošanai

Kārtošanai ir vairākas pieejas, izmēģiniet tās pamazām, aiciniet izmēģināt bērnu un vienojieties, kas der vislabāk. Jo mazāks bērns, jo svarīgāk ir uzdevumu sadalīt mazos soļos. Ja nestrādā, pamēģiniet uzdevumu sadalīt vēl mazākos soļos. J

Veidojiet rīcības plānu – soli pa solim. Kārtojam kategorijās. Piemēram:

  • Visas drēbes, kas ir uz grīdas, ceļo uz drēbju kasti.
  • Savācam visas grāmatas un saliekam plauktos.
  • Viss pildspalvas iet uz pildspalvu trauciņu

Kopīgi izspriediet, kuras piecas lietas veido vislielāko bardaka sajūtu un nolieciet tās savā vietā. Tad, kad tās ir noliktas, aiznestas, nosakiet, kuras nākamās piecas lietas rada haosa iespaidu utt.

Kārtojiet konkrētas vietas. Piemēram, galdu. Ja galds būs kārtīgs, būs vēlēšanās sakārtot arī plauktu utt. Pēc tam izvēlaties nākamo kārtojamo vietu. Jums nav obligāti jāsakārto viss – jo lielāks būs nogurums pēc tam, jo grūtāk būs saņemties kārtošanai nākamajā reizē. Tāpēc 10 minūtes dienā ir efektīvāk nekā viena stunda svētdienā.

Ja tomēr esat izvēlējušies vienu lielo kārtošanas dienu, arī tad ir kārtojiet pa laika maziem posmiemm. Piecpadsmit minūtes kārtojiet, piecas minūtes spēlējaties, tad atkal kārtojiet. Uzlieciet modinātājpulksteni, uzlieciet mīļāko dziesmu un cenšaties līdz dziesmas beigām nenovērsties.

Kārtojiet pa apli – sāciet kārtot ar jebkuru vietu un tad virzieties uz priekšu. Ja ir sarežģīti izdomāt, ar ko sākt, izlozējiet šo vietu. Vienojieties, kur ir šausmīgākais vai sarežģītākais punkts istabā, kas noteikti, noteikti ir jāsakārto. Parasti tās ir kādas mantu atvilktnes vai arī kāds plaukts drēbju skapī.

Katrai lietai sava vieta. Veidojiet atgādnes – stipriniet zīmītes, kur kam ir paredzēta vieta. Zobu pastai korķītis aiztaisīts, kluči kastē utt. Tas ir viens no iemesliem, kāpēc bērni tik veiksmīgi pašorganzējas bērnudārzā – tur palīdz vizuālās norādes.  

Laušanās cauri haosam. Bērnam ir pazudusi lieta? Vienojaties, ka, ja pazūd lieta, ir jākārto. Jo vienkārši meklējot, haoss būs aizvien lielāks. Ja pazudusi jaciņa, to var sākt meklēt, sakārtojot drēbju plauktus, tad pagulti, tad leļļu māju utt. Jo kārtība ir kārtība tik ilgi, kamēr tajā var orientēties. Ja tajā vairs nevar orientēties, tas jau ir haoss.

Veidojiet noteiktu kārtošanas rituālu. Piemēram, sestdienas vai svētdienas rīti, kad ir mazāka steiga un kad bērns nav sācis spēlēties ar citām lietām. Tas ir nežēlīgi – izraut bērnu no spēlēšanās, lasīšanas ar pavēli nekavējoties visu sakārtot.

 

Ko darīt, ja tomēr haoss atgriežas biedējoši ātri?

Ja haoss ātri atgriežas, pārskatiet, vai gadījumā mantu nav pārāk daudz. Ja ir, ir vērts izvēlēties neaktuālākās un nolikt tālāk. Tā būs lieliska satikšanās ar tām pēc vairākiem mēnešiem. Otrais biežākais ātra haosa rašanās iemesls ir pārāk maz plauktu.  Pašdisciplīna ir arī nesākt spēlēties ar atrastajām lietām

Māciet bērnu savākt aiz sevis. Tas sākas ar spēju pēc ēšanas savu šķīvi nomazgāt vai ielikt trauku mazgājamajā mašīnā, pēc paspēlēšanās noliekot mantiņu vietā.

Varbūt tomēr jūs pārāk daudz iejaucaties bērna kārtībā, kas rezultējas ar haosa radīšanu, meklējot pazudušās lietas?

Jebkurā gadījumā, lai izdodas  saglab'at pozit'ivu pieeju, prieku un sadarb'ibas saj'utu! Labas attiecības - tas ir vissvarīgākais!


Nav komentāru

Komentēt







Jaunākie ieraksti

  • Ja bērns aizmet dāvanas pa gaisu...
    17. dec. 2024
  • Kā padarīt personāla atlasi autismam draudzīgu?
    2. okt. 2024
  • Ja mans bērns dara pāri citiem bērniem
    2. sep. 2024
  • Kāpēc ir tik svarīgi veidot iekļaujošu darba vidi, tostarp cilvēkiem ar autismu
    21. aug. 2024
  • Kā sēdināt bērnus klasē?
    4. aug. 2024
  • Kāpēc ir situācijas, kurās bērns vienmēr ir dusmīgs, bēdīgs, aizvainots?
    13. jūl. 2024
  • Kā strādāt ar impulsivitāti?
    10. jūl. 2024

Meklēt

Populārākie ieraksti

Bērns zog naudu no vecākiem 
9. februāris, 2020

Kā mācīt bērnam lasīt 
22. augusts, 2019

Kā trenēt bērnu (un savu) pacietību?
12. augusts, 2019

Apsaukāšanās un iesaukas? Tas nav tik vienkārši...
5. maijs, 2019

Kā stiprināt bērna pašapziņu?
10. februāris, 2019

Pirkumu grozs

Pirkumu grozs ir tukšs.

  • Draudzīgai klasei
Galerija
Biežākie jautājumi
Noteikumi

© OUT LOUD SIA 2024 Visas tiesības rezervētas