Pāriet uz galveno saturu
Risinājumi uzvedības maiņai
  • Darba videi
  • METODOLOĢIJA
  • Lasītava
  • Programma KiVa
  • Bezmaksas resursi
  • Instrumenti
    • Draudzīgai klasei
    • Kā izprast uzvedību?
  • E-veikals
  • Kontakti

Kā kļūt par labu (vai vismaz labāku) sarunu biedru?

28. maijs, 2019 pl. 22:23, 1 komentārs

Vai esat pamanījuši, ka ir bērni (un arī pieaugušie), kuri viegli pazaudē sarunas pavedienu, kuri mētājas no vienas tēmas uz otru, jo nespēj saprast sarunas mērķi? Ir cilvēki, kuri runā tikai par sevi un sev interesējošām tēmām un, lai arī par ko citi runātu, visi pavedieni galu galā aizved pie šī cilvēka. Un viņš (nez kādēļ) nereti jūtas ļoti vientuļš...

Spēja palikt sarunas rāmjos, spēja klausīties ir svarīga prasme gan bērnībā, gan arī visas dzīves garumā. Jo labākas prasmes ir sasniegt savus mērķus, respektējot pārējos iesaistītos, jo veiksmīgāka un harmoniskāka būs bērna  (un arī pieaugušā) dzīve.

Tam ir nepieciešams treniņš, turklāt svarīgi ir trenēt ne tikai bērnus, bet arī sevi pašu.


- Māciet bērnam paredzēt notikumus. Ja skatāties multenītes, paprasiet bērna viedokli, kas notiks tālāk. Bērni var būt dusmīgi par to, ka apturējāt aizraujošākā brīdī, bet māciet impulsu kontroli. J Jo bērns labāk spēs šajā brīdī reaģēt, jo vairāk viņš spēs analizēt notiekošo un saglabāt kritisko domāšanu. Protams, pirms filmiņas skatīšanās pabrīdiniet viņu par šo eksperimentu, labi?

- Spēlējiet ar bērnu spēli „Ko darīt, ja...”, kur jūs sākumā definējiet kādu hipotētisku situāciju un bērns atbild, kā jārīkojas, un tad viņš uzdos jautājumu jums. Saglabājiet jautrību un vieglumu, un tas palīdzēs bērnam uzdot aizvien dziļākus un nozīmīgākus jautājumus. Sniedziet skaidras un godīgas atbildes.

- Vērojiet, vai bērns spēj noturēt uzmanību par tēmām, kuras viņam neinteresē. Vai esat pamanījuši, ka ir arī tādi pieaugušie, kuri runā tikai par sevi un sevi interesējošām tēmām? Pieaugušajiem šo ieradumu ir grūti mainīt, bet māciet bērnam pacietību, māciet bērnam ieklausīties citu teiktajā. Jo draudzība ir divvirzienu ceļš – ja runās tikai viens, runātājs ar laiku jutīsies ļoti vientuļš. Ja redzat, ka bērni runā nevis AR, bet runā UZ draugiem, pastāstiet par četru teikumu likumu – pēc četriem teikumiem bērnam ir jāapstājas runāt un jāpavaicā, vai citi vēlētos dzirdēt turpinājumu. Un citiem arī ir jāmācās cieņpilni izturēties pēc noraidošas atbildes.Tāpat māciet bērniem gaidīt savu kārtu sarunai, māciet nepārtraukt. Tas vienlaikus trenē arī impulsu kontroli. 

- Runājiet ar bērnu par nākotni. Māciet bērniem  prognozēt notikumus. Tas, starp citu, daudziem jauniešiem ir liels atklājums , ka pastāv tāda iespēja – modelēt nākotni, modelēt savas izvēles tajā, paredzēt sekas. Pavaicājiet bērnam, kāda audzinātāja būs bērnudārzā, ko viņš sagaida no skolas, ko sagaida no vasaras. Spēja plānot nākotnes notikumus trenē emocionālo imunitāti, sagatavo dažādiem pagrieziena punktiem. Kā arī palīdz atcerēties, kas nav paņemts līdzi.

-  Veidojiet rituālus sarunām. Piemēram, vakara tējas dzeršana, kur katrs pastāsta par būtiskāko, kas noticis pa dienu. Pavaicājiet, kas šodien lika justies labi, kādi notikumi pārsteidza, kādi notikumi padarīja viņu skumju. Pēc kāda notikuma pavaicājiet, kas bija svarīgākais, ko jaunu uzzināja. Kas bija labākais notikumā, kas ne tik labs, ko vēlētos mainīt? Tāpat, lasot grāmatu, pēc filmas noskatīšanās pavaicājiet par secinājumiem. Cilvēkus, kuri spēj ātri saprast lietas būtību, nav tik viegli novedami no ceļa.

- Pavaicājiet bērnam, kāpēc viņaprāt kādā notikumā dzīvē, filmā kāds cilvēks rīkojās tieši tā un ne savādāk. Tas palīdzēs viņā attīstīt empātiju, saprast (un arī pieņemt) citu rīcības motīvus,  un spēju paskatīties uz notikumiem no citas perspektīvas.  Šī spēja mācīs bērnu paredzēt citu rīcību, un spēja paredzēt rīcību nozīmē, ka bērnam nebūs notikumos tik emocionāli iesaistīts, un varēs kontrolēt notiekošo (un arī sevi, savu trauksmes līmeni).

-          Ņemiet talkā uzvediba.lv spēles Dusmu kontrolesspēli, Nosargāt internetā un Mācīties. Draudzēties. Spēlēties . Šīs spēles ir izveidotas, lai bērni varētu meklēt piemērotu psiholoģisko distanci notikumiem, izvērtēt notikumus no dažādām pozīcijām, meklēt piemērotus nomierināšanās veidus, savus un citu rīcības motīvus, dialogu un risinājumu soļus

Lai veicas! 

1 komentārs - Kā kļūt par labu (vai vismaz labāku) sarunu biedru?

Zigmunds Skuja - 29. maijs, 2019 pl. 17:22
Paldies. Mūsu rituāli norit pēc plāna tagad. ;)

Komentēt







Jaunākie ieraksti

  • Ja bērns aizmet dāvanas pa gaisu...
    17. dec. 2024
  • Kā padarīt personāla atlasi autismam draudzīgu?
    2. okt. 2024
  • Ja mans bērns dara pāri citiem bērniem
    2. sep. 2024
  • Kāpēc ir tik svarīgi veidot iekļaujošu darba vidi, tostarp cilvēkiem ar autismu
    21. aug. 2024
  • Kā sēdināt bērnus klasē?
    4. aug. 2024
  • Kāpēc ir situācijas, kurās bērns vienmēr ir dusmīgs, bēdīgs, aizvainots?
    13. jūl. 2024
  • Kā strādāt ar impulsivitāti?
    10. jūl. 2024

Meklēt

Populārākie ieraksti

Bērns zog naudu no vecākiem 
9. februāris, 2020

Kā mācīt bērnam lasīt 
22. augusts, 2019

Kā trenēt bērnu (un savu) pacietību?
12. augusts, 2019

Apsaukāšanās un iesaukas? Tas nav tik vienkārši...
5. maijs, 2019

Kā stiprināt bērna pašapziņu?
10. februāris, 2019

Pirkumu grozs

Pirkumu grozs ir tukšs.

  • Draudzīgai klasei
Galerija
Biežākie jautājumi
Noteikumi

© OUT LOUD SIA 2024 Visas tiesības rezervētas