Pāriet uz galveno saturu
Risinājumi uzvedības maiņai
  • Darba videi
  • METODOLOĢIJA
  • Lasītava
  • Programma KiVa
  • Bezmaksas resursi
  • Instrumenti
    • Draudzīgai klasei
    • Kā izprast uzvedību?
  • E-veikals
  • Kontakti

Sūdzēšanās, palīdzības lūgšana vai informēšana?

19. septembris, 2018 pl. 7:00, Nav komentāru
- Sūdzēties nav labi - tā nereti atbild pieaugušie bērnam. Bieži sūdzmani izsmej arī paši bērni ar pantiņiem, kurus mēs visi zinām no galvas no savas bērnības.
Atšķirība ir vienkārša - tā slēpjas rīcības mērķos - sūdzēšanās parasti notiek ar mērķi sagādāt nepatikšanas oponentam, palīdzības lūgšana - ar mērķi palīdzēt vai ar mērķi pasargāt sevi vai kādu citu. Tāpēc ir svarīgi bērniem nodot skaidru vēstījumu, ka informēšana par nepatikšanām nav sūdzēšanās.

Šāda veida saskarsmes pieredze patiešām spēj apklusināt bērnu, tomēr šī klusēšana nes sevī draudus.
Pirms mācīt "sūdzēties nav labi", ir svarīgi bērniem pastāstīt par atšķirību starp sūdzēšanos un palīdzības lūgšanu vai informēšanu, ja kāds cits vai pats bērns ir briesmās. 

Nereti nepatikšanas rada nevis bērna teiktais, bet gan pieaugušo vētraina reakcija uz bērna sacīto - ja pieaugušo reakcija uz bērna teikto ir izsvērta, izzinoša un godīga, bērna sniegtā informācija nebūs un nekļūs par sūdzēšanos. Ja pieaugušais reaģēs vētraini, pat agresīvi, bērni agri vai vēlu iemācīsies šo enerģiju izmantot savā labā, vēršot pret citiem. Un vecāki iegūs bērnus, kas nemitīgi nosūdz viens par otru, vērpj intrigas, mēģina padarīt citus sliktākus. Ja tā sāk notikt, pirms sarunas ar bērnu pieaugušajam ir svarīgi analizēt ne tikai bērnu darbus un sacīto, bet arī savas reakcijas uz to.

Ir svarīgi bērniem atgādināt, ka par bīstamām un agresīvām darbībām ir jāinformē pieaugušie, tāpat ir būtiski atgādināt sev, ka ne visi bērni mācēs atšķirt bīstamu darbību no nekaitīgas. Labāk lai viņš lieku reizi informē pieaugušo nekā noklusē patiešām kaitīgu vienaudžu vai cita pieaugušā nodarījumu.

Starp citu, uzvediba.lv darbnīcās audzinatājas dalās formulās, kā līdzsvarot vidi bērnudārzā, un viena no tām ir - ja kāds bērns nāk sūdzēties par otru, viņa aicina sākt savu sakāmo, no sākuma pasakot kaut ko labu par oponentu. Bieži pēc labo lietu pateikšanas nereti sūdzības apmērs samaiznās un pat izgaist. Tas ir lielisks domašanas prasmju treniņš. 
Sarunas vadīt palīdzēs arī gan Mācīties. Draudzēties. Spēlēties, gan Dusmu kontroles spēle, jo abas spēles māca būtiskāko - problēmsituācijas gadījumā - vispirms ir svarīgi nomierināties, tad izdomāt rīcības soļus, tad runāt, bet rīkoties - pēc tam. Cilvēkiem ar vāju impulsu kontroli viss notiek otrādāk - viņi no sākuma dara, tad runā, tad sāk domāt un visbeidzot nomierinās. Un, neprotot nomierināties, viņi sadomājas un atkal metas kaut ko darīt, kas var atvērt grūti pārlaužamu problemātiskas uzvedības apli.


Nav komentāru

Komentēt







Jaunākie ieraksti

  • Ja bērns aizmet dāvanas pa gaisu...
    17. dec. 2024
  • Kā padarīt personāla atlasi autismam draudzīgu?
    2. okt. 2024
  • Ja mans bērns dara pāri citiem bērniem
    2. sep. 2024
  • Kāpēc ir tik svarīgi veidot iekļaujošu darba vidi, tostarp cilvēkiem ar autismu
    21. aug. 2024
  • Kā sēdināt bērnus klasē?
    4. aug. 2024
  • Kāpēc ir situācijas, kurās bērns vienmēr ir dusmīgs, bēdīgs, aizvainots?
    13. jūl. 2024
  • Kā strādāt ar impulsivitāti?
    10. jūl. 2024

Meklēt

Populārākie ieraksti

Bērns zog naudu no vecākiem 
9. februāris, 2020

Kā mācīt bērnam lasīt 
22. augusts, 2019

Kā trenēt bērnu (un savu) pacietību?
12. augusts, 2019

Apsaukāšanās un iesaukas? Tas nav tik vienkārši...
5. maijs, 2019

Kā stiprināt bērna pašapziņu?
10. februāris, 2019

Pirkumu grozs

Pirkumu grozs ir tukšs.

  • Draudzīgai klasei
Galerija
Biežākie jautājumi
Noteikumi

© OUT LOUD SIA 2024 Visas tiesības rezervētas