Pāriet uz galveno saturu
Risinājumi uzvedības maiņai
  • Darba videi
  • METODOLOĢIJA
  • Lasītava
  • Programma KiVa
  • Bezmaksas resursi
  • Instrumenti
    • Draudzīgai klasei
    • Kā izprast uzvedību?
  • E-veikals
  • Kontakti

Kāpēc „neraudi” nedarbojas?

6. marts, 2023 pl. 10:46, Nav komentāru


Vai tu bēdājies, jo audzinātāja vēl nav atnākusi? Tie bija pirmie vārdi, kuri kādai mazai meitenītei palīdzēja pārtraukt lielu raudāšanu. Viņa sēdēja pie savas grupiņas bērnudārzā un negāja iekšā, jo vēl nebija atnākusi viņas audzinātāja, kura torīt piedalījās sapulcē. Viņas vietā bija kāda cita pedagoģe, kuru meitenīte tik labi nepazina. Meitenīte raudāja, un viņu nevarēja nomierināt aicinājumi nākt grupiņā, spēlēties ar draugiem, paēst brokastis. Viņa raudāja un raudāja un uz visiem ieteikumiem atbildēja: „Nē.”

Pieaugušajiem nepatīk, ka bērni raud. Vārds „Neraudi” varētu būt daudzu mazuļu otrais vārds, tik bieži to saka vecāki, vecvecāki, nejauši satikt garāmgājēji, kasieres, autobusa pasažieri – visi šķiet vienojušies, ka bērniem nudien nevajadzētu raudāt. Un šķiet, ka pieaugušie tā arī nemācās no pieredzes – vai gan ir bijusi kaut viena reize, kad kāds bērns pārtraucis raudāt, jo viņam pateica „neraudi”?


Raudāšana, protams, nav vienīgā reakcija, kas vēsta par satraukumu, bailēm, bēdām. Bet tā ir redzamākā un viena no pārņemošākajām, jo raudāšana pieprasa ne vien apkārtējo uzmanību – arī pats bērns nespēj pievērsties kam citam, kamēr raud. Bērni, kuri vēl nespēj paši regulēt emocijas, paļaujas uz apkārtējiem, uz mūsu atbalstu satraukuma brīžos. Nepietiek pateikt „neraudi” – tā mēs cenšamies noslāpēt visu to, kas mutuļo bērnā. Ir jāpiedāvā bērnam kāds cits veids, kā izpaust savu pārdzīvojumu.

Ir reizes, kad labi darbojas uzmanības novēršana uz kādu citu nodarbi. Aicinājums padzerties ūdeni, paskatīties pa logu, palasīt grāmatu, iziet pastaigā. Tas var palīdzēt arī bērniem, kuri pārdzīvo tik ilgi, ka kādā brīdī jau aizmirstas, par ko bija bēda. Tomēr ja vēlamies bērnam mācīt prasmi pazīt savas sajūtas, emocijas un jūtas, ar uzmanības novēršanu nepietiek. Arī nomierināšanās stratēģijas, kuras plaši pielietojam mūsu „Dusmu kontroles spēlē” un spēlē „Mācīties. Draudzēties. Spēlēties” ir tikai pirmais solis uz sevis izpratni. Pavisam vienkārši paņēmieni – nomierinoša elpošana, tējas pauze – ļauj bērnam iziet no emociju mutuļa, lai pēcāk sāktu analītiskāku darbu ar savām emocijām un jūtām.

Kad bērns ir nedaudz nomierinājies, mēs kopā varam censties saprast, kas noticis. Reizēm varam sākt runāties tūlīt pat, reizēm nepieciešamas dažas minūtes, reizēm ilgāks laiks, bet svarīgi šo soli neizlaist.


Ja esam bijuši liecinieki situācijai, kura bērnam radīja satraukumu, mēs varam censties to paskaidrot bērnam vienkāršos vārdos un uzdot jautājumus.


Atkal un atkal praksē pierādījies, ka bērniem ir tik svarīgi zināt, ka mēs viņus saprotam. It īpaši tad, ja viņiem pašiem vēl nav vārdu, lai par savu pārdzīvojumu pastāstītu. Pieaugušajiem tie šķiet vien nieki, bet bērna izjustais ir īsts, tas ir noticis. Tas, ka mēs to centīsimies noliegt, nepievērsīsim tam uzmanību, nepadarīs bērnus „stiprākus”. Tas tikai apliecinās, ka tam, kas notiek bērna iekšienē, nav tiesību būt. Cik daudzi no mums, pieaugušajiem, arvien nespēj izdzīvot savas emocijas? Cik daudzi no mums visu dzīvi nes līdzi kaunu, kurš radīts bērnībā? Kuru mums iedeva kāds lielais cilvēks par to, ka mūsu piedzīvotais ir „nepareizs”.

Pēcāk mēs varam mēģināt bērnam izskaidrot lietu „objektīvo” kārtību – ka reizēm ir nepieciešams ilgāk parunāties pa telefonu. Ka mēs visi reizēm dusmojamies. Ka arī pieaugušajiem ir darbi un lietas, kuras ļoti, ļoti gribas izdarīt tieši tagad, kuras vajag izdarīt tieši tagad, un tāpēc reizēm jāpārtrauc rotaļas.

Ikdienas krīzes dod iespēju runāt ar bērnu par emocijām, veidot pamatu veselīgām attiecībām ar savu iekšējo pasauli. Tās ir prasmes, kuras bērnam noderēs visas dzīves garumā, prasmes, kuras daudziem no mums nākas apgūt tagad, kad esam pieauguši.

Klusēšana un paciešana nepadara cilvēku spēcīgu. Tā paņem milzumdaudz iekšējo resursu un pamazām mūs novājina.

Gan bērniem, gan pieaugušajiem, kuri piedzīvo grūtībs atpazīt ķermeņa sajūtas, emocijas un jūtas, var noderēt spēle „Jūtas. Sajūtas. Emocijas,” tās spēlēšana var būt labs iegansts, lai parunātu par savu iekšējo pasauli, kad to darīt ir mulsinoši. Un kad negribas citiem „uzbāsties ar savām problēmām.” Bet arī vienatnē – lai pamazām atgūtu saikni pašam ar sevi.



Nav komentāru

Komentēt







Jaunākie ieraksti

  • Ja bērns aizmet dāvanas pa gaisu...
    17. dec. 2024
  • Kā padarīt personāla atlasi autismam draudzīgu?
    2. okt. 2024
  • Ja mans bērns dara pāri citiem bērniem
    2. sep. 2024
  • Kāpēc ir tik svarīgi veidot iekļaujošu darba vidi, tostarp cilvēkiem ar autismu
    21. aug. 2024
  • Kā sēdināt bērnus klasē?
    4. aug. 2024
  • Kāpēc ir situācijas, kurās bērns vienmēr ir dusmīgs, bēdīgs, aizvainots?
    13. jūl. 2024
  • Kā strādāt ar impulsivitāti?
    10. jūl. 2024

Meklēt

Populārākie ieraksti

Bērns zog naudu no vecākiem 
9. februāris, 2020

Kā mācīt bērnam lasīt 
22. augusts, 2019

Kā trenēt bērnu (un savu) pacietību?
12. augusts, 2019

Apsaukāšanās un iesaukas? Tas nav tik vienkārši...
5. maijs, 2019

Kā stiprināt bērna pašapziņu?
10. februāris, 2019

Pirkumu grozs

Pirkumu grozs ir tukšs.

  • Draudzīgai klasei
Galerija
Biežākie jautājumi
Noteikumi

© OUT LOUD SIA 2024 Visas tiesības rezervētas