Pāriet uz galveno saturu
Risinājumi uzvedības maiņai
  • Darba videi
  • METODOLOĢIJA
  • Lasītava
  • Programma KiVa
  • Bezmaksas resursi
  • Instrumenti
    • Draudzīgai klasei
    • Kā izprast uzvedību?
  • E-veikals
  • Kontakti

Mikrobu tēma no otras puses - nepārvarama vajadzība mazgāt rokas

11. janvāris, 2020 pl. 20:39, Nav komentāru


Vairākās darbnīcās uzvediba.lv saņēma jautājumus nevis par to, kā piedabūt bērnus mazgāt rokas, bet  ko lai dara ar bērniem, kuri ir apsēsti ar mikrobu tēmu un pārmērīgi mazgā rokas  pat līdz tādai pakāpei, ka tās sāk sprēgāt, Bērni atgriežas pie krāna ik pēc dažām minūtem. Ir bērni, kuri ne tikai nedod nevienam roku, bet neļauj pat apskauties (pat ar vecākiem ne), atsakās iet ārā, krīt panikā, ja pieskaras grīdai. (tas viss, starp citu, var attiekties arī pieaugušajiem).

Tas no sākuma, iespējams, var šķist komiski, bet, ja uzvedība paliek intensīva, tas ir mokoši gan ģimenei, gan arī strauji samazina dzīves kvalitāti bērnam.


Ko Nedarīt?

Nekauniniet bērnu, nekliedziet, nesodiet. Vienīgais, tas palīdzēs, ir nostiprinās bērnā sajūtu, ka viņš ir slikts bērns un jūsos sajūtu, ka jūs esat slikti vecāki.

Neļaujiet māsām un brāļiem un nevienam citam smieties par šiem ieradumiem. Tas tikai palielinās vainas apziņu, trauksmi un nostiprinās nevēlamus ieradumus.  

Nelieciet diagnozes. Noteikti kāds izglītības iestādē, uz ielas, radu un draugu ballītē pateiks, ka tie ir obsesīvi kompulsīvi traucējumi, trauksme, autiska uzvedība utt. neticiet viņiem! Speciālisti ir mācījušies gadiem, meklējiet palīdzību pie profesionāļiem, un neļaujiet garāmgājējiem un internetam uzstādīt diagnozes.

Nestrīdieties ar bērnu un nemēģiniet racionāli atbildēt uz viņa iracionālajām bailēm, vai, piemēram, liekot viņam apklust. Ja viņam ir sajūta, ka viņš saslims un nomirs, ja nenomazgās rokas, nemēģiniet viņu pārliecināt ar stāstiem, kā jūs  bērnībā ēdāt burkānus pa tiešo no vagām. Vai nemēģiniet pārtraukt “Cik reizes tev jāsaka, ka ar tevi viss būs labi!”, “Mēs taču par šito runājām jau pirms piecām minūtēm!”

Nesodiet. Punkts.

Ko darīt?

Svarīgi notvert pirmos signālus. Vecākiem ir svarīgi sekot līdzi bērna uzvedības maiņai. Ja šāda uzvedība sākas pēkšņi, ir vērts apvaicāties bērnudārzā, vai gadījumā nav kāds labs stāstieks stāstījis par šausmām, kādus veic mikrobi uz bērna ķermeņa. Te “palīgā” var nākt dažādas youtube filmiņas, ko pedagogi rāda, iespaidīgas dezinfekcijas līdzekļu reklāmas, kuru dēļ bērni pat var atteikties iet uz tualeti, uztraukts un pastiprināti kontrolējošs personāls. Vai vienkārši – neveiksmīga apstākļu sakritība.

Vērojiet, kādus medijus patērē bērns. Īpaši svarīgi mediju lietošanai ir sekot līdzi vecumā, kamēr bērnam nav sācies Kāpēcīšu laiks, un bērns nav spējīgs uzdot jautājumus. Jo spēja domāt verbāli attīstās ātrāk nekā spēja verbalizēt savu trauksmi, un tad bērns par savu nedrošību paudīs ar savu uzvedību.

Pavērojiet savus ieradumus. Vai paši neesat neelastīgi, nedramatizējiet un nepārspīlējiet situācijas? Aprunājieties ar bērnudārza, skolas komandu, cik viņi ir elastīgi, kurā vietā viņu vērtību sistēmā atrodas cīņa ar mikrobiem. Ja ļoti augstu, tad vis sbūs sarežģītāk. Mēs saprotam, ka, iespējams, ka masu medijos atpoguļotie saindēšanās gadījumi arī ir darījuši savu, bet līdzsvaram jābūt.

Nekauniniet, nesodiet. Vienojaties ar viesiem konstruktīvajiem pieaugušajiem par vienotu stratēģiju. Ja vecvecāki vai citi  kaunina bērnu par viņa uzvedību trauksmē un domā, ka jūs vienkārši neesat pārāk stingri, izvairieties labāk kādu laiku no došanās ciemos, labi?

Nesalīdziniet bērnu un neļaujiet nevienam to darīt!

Ko darīt praktiski?

Pirmais, apbruņojieties ar pacietību un mīlestību. Līdzīgi kā vingrošana mūs nepadara lunkanus vienā dienā, arī šādu sarežģītu uzvedību nav iespējams izmainīt uzreiz. (Atveraties visas savas Jaungada apņemšanās pēdējās desmitgadēs).

Ja šī uzvedība ļoti ietekmē bērna dzīves kvalitāti, meklējiet speciālista palīdzību. Varbūt nesāciet ar smilšu terapiju, bet atrodiet labu psihologu, kas veiks vispārēju izvērtējumu. Ja tomēr smilšu terapija palīdz, droši mājās sagatavojiet traukus ar kinētiskajām smiltīm, griķu bļodiņām, sāls un miltu mīklām un lai bērns mīca dzīvnieciņus. Sensorās aktivitātes nomierina, sniedz drošības sajūtu. (Vienīgais stress ir vecākiem par netīrām grīdām, bet lūdzu, nepadariet to par bērna problēmu, labi?)

Vēl praktiskāk, lūdzu!!

Ja bērns māk skaitīt, vienojieties, ka rokas tiks mazgātas 15 sekundes. Viņi var mazgāt rokas bezgalīgi, jo bērnu var pārņemt nedrošība “Un ja nu manas rokas nav pietiekami tīras? Labāk nomazgāšu vēlreiz.” Tāpēc laiks palīdz. 15 sekundes ir pietiekami tīrām rokām.

Taimeri, ieviesiet taimeri, kas tiek nospiests pirms mazgāšanas. 15 sekundes ir pietiekami, labi? Ir krāni, kur var uzstādīt noteiktu tecēšanas ilgumu.

Vienojaties par kādām īpašām balviņām, ja bērnam izdodas noturēties, nemazgājot rokas kādu noteiktu laiku. Būtu labi, ja tās būtu jautras un īpašas kopābūšanas aktivitātes, nevis konfektes (jo bailes no zobārstiem – tā arī ir cita tēma).

Vienojaties par konkrētiem notikumiem, kad vajag mazgāt rokas. Piemēram, pēc tualetes un pirms ēdienreizēm. Vienojaties, kad nevajag mazgāt rokas. Piemēram, pēc grāmatas lasīšanas nevajag.  Sadaliet šīs vienošanās tabulā, piemeklējiet katrai situācijai ilustrācijas un piestipriniet tabulas virs izlietnes un citās piemērotās vietās.  

Ja bērns jau ir runājošs, māciet bērnu atpazīt traucējošās domas un kopīgi meklējiet stratēģijas, kā tās aizvietot. Ar tām, starp citu, var arī sarunāties. Runājiet, ka bērns un viņa domas, bailes, trauksme nav viens un tas pats. Ka bērns ir stiprāks par savām domām. Nevis tā tev kā būt stipram, bet gan “Es esmu normāls bērns. Es neesmu dīvains. Es esmu stiprāks par savām bailēm. Jā, kādreiz man ir bailīgas domas, bet es ar to varu tikt galā”. Te var palīgā nākt Pasaki sev. Pasaki citiem.

Atkārtojiet atkal un atkal bērniem, ka ar viņiem viss ir kārtībā. Tas notiek ar daudziem bērniem un pieaugušajiem. Saki, ka tā tas var būt – arī pieaugušajiem reizēm uznāk biedējošas domas, un viņi trenējas ar tām tikt galā. Te var nākt palīgā Mācīties. Draudzēties. Spēlēties pirmsskolas vecuma bērniem un Dusmu kontroles spēle skolēniem.  

Palieliniet bērna drošības sajūtu. Soli pa solim ejiet cauri Dusmu kontroles spēlei – piemeklējiet piemērotākās Nomierināšanās stratēģijas, Domāšanas stratēģijas, Sarunāšanās stratēģijas un Rīcības stratēģijas. Tur ir daudzas praktiskas idejas, un jums tās ir kopā jāizmēģina. tas ir ļoti palīdzoši, un ļaus arī jums iemācīties jaunas prasmes, kas noderēs ģimenes dzīvē un karjerā

Samaziniet ekrānu lietojumu, aizvietojiet ekrānus ar aktivitātēm, kas rada prieku. Lūdzu!

Samaziniet dzīves tempus. Savus un bērna dzīves tempus. Pulciņi nāks vēlāk, bērns iemācīsies visas gudrības vēlāk. Visu paspēsim! 

 

Nav komentāru

Komentēt







Jaunākie ieraksti

  • Ja bērns aizmet dāvanas pa gaisu...
    17. dec. 2024
  • Kā padarīt personāla atlasi autismam draudzīgu?
    2. okt. 2024
  • Ja mans bērns dara pāri citiem bērniem
    2. sep. 2024
  • Kāpēc ir tik svarīgi veidot iekļaujošu darba vidi, tostarp cilvēkiem ar autismu
    21. aug. 2024
  • Kā sēdināt bērnus klasē?
    4. aug. 2024
  • Kāpēc ir situācijas, kurās bērns vienmēr ir dusmīgs, bēdīgs, aizvainots?
    13. jūl. 2024
  • Kā strādāt ar impulsivitāti?
    10. jūl. 2024

Meklēt

Populārākie ieraksti

Bērns zog naudu no vecākiem 
9. februāris, 2020

Kā mācīt bērnam lasīt 
22. augusts, 2019

Kā trenēt bērnu (un savu) pacietību?
12. augusts, 2019

Apsaukāšanās un iesaukas? Tas nav tik vienkārši...
5. maijs, 2019

Kā stiprināt bērna pašapziņu?
10. februāris, 2019

Pirkumu grozs

Pirkumu grozs ir tukšs.

  • Draudzīgai klasei
Galerija
Biežākie jautājumi
Noteikumi

© OUT LOUD SIA 2024 Visas tiesības rezervētas