Kā atšķirt īstus draugus no neīstiem?
Aprīļa biežāk uzdotais jautājums darbnīcās bija "Kā atšķirt neīstus draugus no īstiem? Jeb, kā bērni saka – „fake friends" no īstiem draugiem.
Viss sākas ar mums pašiem - jo mazāk bērns (un arī pieaugušais) būs atkarīgs no apkārtējo novērtējuma, jo mazāk būs pakļauts manipulācijām. Bērni, kuri vēlas draudzību par katru cenu, ir vairāk pakļauti vienaudžu vardarbībai.
Ir vērts kopīgi uzspēlēt kopā Pasaki sev. Pasaki citiem - šī spēle stiprinās pašapziņu, trenēs saskatīt labās lietas sevī, runāt par tām, un pateikt tās sev.
Lūdziet bērniem būt uzmanīgiem ar „draugiem”, kuri:
- ir laipni tikai tad, ja viņiem kaut ko vajag. Īsti draugi ir blakus tad, kad tas ir svarīgi, bet neīsti mēdz „pazust” atbildīgos un sarežģītos brīžos. Īsti draugi pavaicā, vai viss kārtībā, vai nevajag ko palīdzēt, Viņi vaicā, kā klājas vai pazvana tāpat vien.
- izplata baumas par citiem. Māciet bērnam neiesaistīties emocionālās spēlēs neuzklausīt sliktas lietas par citiem un nerunāt pašiem tās. Atgādiniet vecumveco patiesību - ja cilvēks tev stāsta sliktu par citiem, viņš aprunās arī tevi. Māciet bērniem pamanīt tos brīžus, mācieties paši teikt tikai labas lietas, un sarežģītās teikt acīs.
- kuri neļauj kļūdīties, nepiedod kļūdas, atgādina par kļūdām. Kļudas ir neizbēgamas, sākot ar uz otru pusi uzvilktu džemperi, pārteikšanos, aizmirstu grāmatu. Ja kāds atklāti un publiski kritizē bērnu, viņa kļūdas, tas nozīmē, ka šo cilvēku klātbūtnē nav iespējams parādīt savu patieso personību, tas nozīmē, ka jūs nepieņem tādus, kādi jūs esat. Tas rada trauksmi, bet draugi ir svarīgi tieši psiholoģiskajai drošībai.
- kuri kontrolē. Ja draugs saka - ja tu runāsi ar šo cilvēku, es ar tevi nedraudzēšos, tas ir ne tikai neīsts draugs, bet viņš vienlaikus arī īsteno vardarbību un turklāt iesaista tajā arī citus. Īsti draugi atbalsta tavas unikālās intereses, respektē to, ka tu draudzējies ar citiem, respektē to, ka nevēlies pievienoties kādās aktivitātēs. Svarīgi, lai bērni draudzībā nepazaudētu sevi, savu identitāti. Ja dzirdat, ka bērns uz drauga jautājumu – "Ko vēlies darīt?" visu laiku atbild ar „To pašu, ko tu”, ja viņš nepārtraukti cenšas pielāgoties, stipriniet bērna pašapziņu, sevis izjūtu, pašidentitāti. Uzspēlējiet kopīgi Sarunu apli – bērns mācīsies runāt par sevi, savām interesēm. www.uzvediba.lv/katalogs/params/category/0/item/621433 Mums ir zinācis arī Sarunu aplis pieaugušajiem ar daudz dziļākiem jautājumiem par dzīvi, sevi un citiem, jo arī pieaugušajiem var būt izaicinājums ar atbildi uz jautājumu "Ko īsti vēlos es?" www.uzvediba.lv/katalogs/params/category/0/item/824955/
- kuri melo par saviem sasniegumiem, cenšas izskatīties labāki citu acīs nekā patiesībā, pārspīlē. Iespējams, tas signalizē par nedrošību, iespējams, bērni jūtas ļoti kontrolēti, un viņiem nepārtraukti jādomā sociāli piemērotas atbildes.
- kuri pazemo citus, lai paši justos labāki, pārāki. Ja pieaugušie nepalīdzēs, šis modelis var turpināties visu dzīvi. Ja tas ir jūsu bērns vai arī jūsu bērna draugs, uzspēlējiet kopā °Dusmu kontroles spēli° vai „Mācīties. Draudzēties. Spēlēties”. Spēle palīdzēs mācīties pozitīvu un atbalstošu komunikāciju arī sarežģītās situācijās. www.uzvediba.lv/katalogs/params/category/65178/item/245504
- kuri neatbalsta citu veiksmes un nepriecājas par citu sasniegumiem. Reizēm tā ir neprasme paslavēt, un tad patiešām palīdzēs Pasaki sev. Pasaki citiem, bet reizēm tas ir iemācīts domāšanas modelis, un tā maiņai būs nepieciešams ilgāks treniņš’. Vispirms sāciet jūs – sniedziet bērnam, draugiem, kolēģiem pozitīvu atgriezenisko saiti.
- kuri apsola un neizpilda, no draugiem, uz kuriem nevar paļauties. Iespējams, šiem bērniem (un arī pieaugušajiem) jāmāca pateikt nē, novilkt skaidras robežas. It īpaši, ja viņi apsola, jau zinot, ka nespēs solījumu turēt. Iespējams, viņiem ir maza pieredze atteikt, zinot, ka viņa attiekums tiks respektēts ar cieņu un sapratni. Tas ir tas, kodraugi aka - draugi spēj pieņemt otra drauga "Nē!"
Un svarīgākais, kāpēc bērniem ir jābūt uzmanīgiem – lai viņi savlaicīgi spētu pamanīt, atpazīt un koriģēt šīs iezīmes sevī.