6. janvāris, 2023 pl. 11:03,
Nav komentāru
Bērni mācās veidot attiecības jau pavisam agri. Reizēm jau pirmsskolā izdodas satikt pirmos draugus, risināt konfliktus un nokļūt situācijās, kurās bērns nezina, kā rīkoties.
Ko tu dari, ja tevi kāds kaitina?
Kā tu rīkotos, ja tavs draugs tev pateiktu, ka vairs negrib ar tevi draudzēties?
Mēs nevaram sagatavot bērnu ikvienai sarežģītai situācijai, taču varam kopīgi meklēt atbildes uz jautājumiem, kuri arī pieaugušajiem nemaz nav tik vienkārši. Tiešām – kā rīkotos es, ja mans labākais draugs liktu noprast, ka vairs nevēlas ar mani draudzēties? Pirmais, kas ienāk prātā – es droši vien neganti apvainotos un izliktos, ka man vienalga. Un tikai pēc tam es sāktu domāt par to, ka var rīkoties arī citādi. Tāpēc ir vērtīgi jau iepriekš pārdomāt iespējamās rīcības stratēģijas.
Spēle „Mācīties, draudzēties, spēlēties” aicina sarunāties par sarežģītām saskarsmes situācijām pirmsskolā un sākumskolā. Piedalīties var arī bērni, kuri vēl nemāk lasīt. Tad nepieciešams spēlēšanu organizēt tā, lai bērnam nebūtu vienlaikus jāatceras daudz informācijas.
Viens no veidiem, kā spēlēt „Mācīties, draudzēties, spēlēties” ar bērnu, kurš vēl nelasa:
1. Kartītes sadala piecās kaudzītēs: „ Problēmsituācijas”, „Es nomierināšos”, „Es domāšu”, „Es runāšu”, „Es rīkošos”.
2. Pirmais spēlētājs paņem vienu „Problēmsituāciju” kartīti un skaļi nolasa vai palūdz izlasīt kādam citam. Svarīgi situāciju paskaidrot ar piemēriem: „Manā kartītē rakstīts: ļoti noguru. Man tā ir bijis, kad diena ir tikai pusē, bet jau ļoti gribas gulēt. Nekas vairs neliekas interesants, negribas runāties ar draugiem, bet ātrāk tikt mājās.”
3. Spēlētājs paceļ vienu no katras rīcību stratēģijas kartītēm, sākot ar „Es nomierināšos”. Kartīti skaļi izlasa un izlemj, vai piedāvātā stratēģija varētu palīdzēt tikt galā ar situāciju. Arī rīcību kartītes der paskaidrot mazajiem spēlētājiem, piemēram: „Šajā kartītē parādīts, ka tu vari runāt ar kādu un pastāstīt, kā tu jūties. Kā tev šķiet, vai tas palīdzētu, kad esi noguris? Kam tu vari pateikt, ka esi noguris mājās? Un bērnudārzā?” Spēli var spēlēt, veidojot sarunu un uzklausot cits cita idejas.
4. Ja neizdodas atrast nevienu atbilstošu stratēģiju, paceļ vēl vienu kartīti, līdz atrod to, kas darbotos problēmsituācijā. Dalībnieki var arī diskutēt un piedāvāt paši savus variantus!
5. Paceltās rīcību stratēģiju kartītes liek kaudzītes apakšā. Spēle beidzas, kad izlasītas visas „Problēmsituāciju” kartītes vai arī tad, kad kādam no spēlētājiem uznāk nogurums.
Lai izdodas!