NOMIERINĀŠANĀS STRATĒĢIJAS:
Relaksācija:
dziļā elpošana, progresīvā muskuļu relaksācija, «citrona» spiešana, izstaipīšanās, patīkamo lietu atcerēšanās.
Fiziskās
metodes:
iziet
pastaigā, pasportot, paskriet ar suni
Uzmanības
novirzīšana
«pauzes paņemšana»:
aizskaitīt līdz 10
(pieaugušajiem: latgaliski un atpakaļgaitā)
Attieksmes
stratēģijas:
“Es uztveršu to ar humoru.”
Mīļākā
nodarbošanās:
īpaši noderīga bērniem ar Aspergera sindromu, kam ir
savas padziļināto interešu jomas.
Pašrefleksijas
mācīšana:
nosaukt vārdā
savas emocijas, atpazīt savas domas, piereģistrēt sava ķermeņa izjūtas.
DOMĀŠANAS STRATĒĢIJAS:
Domāšanas
teorijas attīstīšana
Mācīt ievērot
sociālo kotekstu
«skolotāja
neatbildēja uz manu jautājumu, jo runāja ar citiem», «brālis tagad
mācās, tāpēc viņš nelaiž mani pie datora», «mamma ir
slima, tāpēc negrib ar mani spēlēties»
Pozitīvi un
iedrošinoši apgalvojumi sev pašam
Teicieni, ko
mums visiem mācīja bērnībā. Sarunāšanās ar
sevi palīdz veidot paškontroli.
Situācijas
analīze
kādi ir mani
resursi? Kas var palīdzēt? Kas ir iepriekš palīdzējis? Ko no šī varu mācīties
nākotnei?
Pozitīvs «refreimings»
SASKARSMES PRASMJU STRATĒĢIJAS:
Empātijas
lietošana
Rūpes par citiem
Savu vajadzību
nosaukšana
Attiecību
veidošana
Apmainīšanās
ar pieredzi
Konfliktu
risināšana
PROBLĒMU RISINĀŠANAS STRATĒĢIJAS:
Situācijas
analīze
mācīt bērniem
ievākt informāciju,
uzdot
jautājumus,
plānot, kas
jādara
Piekāpšanās
Pastāvēšana
par sevi
(svarīgākais
ir saprast, kad ir jālieto kura stratēģija)
Palīdzības
lūgšana
KAM? (draugi,
vecāki, skolotājs, psihologs, ārsts, policija, uzticības telefons)
KĀ? (skaidra,
precīza instrukcija)